نحوه ی برپایی شب یلدا در کرونا

شب یلدا در کرونا

ابتدا توضیحی کوتاه درباره ی شب یلدا می دهیم؛ نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که درازترین شب سال، البته به میزان یک دقیقه است، توسط ایرانیان جشن گرفته می شود.

در کشور پهناور ایران هر شهری آداب و رسوم خاصی برای این شب دارد. این تفاوت ها با توجه به فرهنگ و تنوع های فکری و عقیدتی بین مردم مختلف برگزار می شود. اما به صورت کلی برخی وجوه اشتراکی نیز در این میان وجود دارد.

در شب یلدا همه فامیل در منزل بزرگترها جمع می شوند، مثلا در خانه پدر بزرگها، مادر بزرگها یا افرادی که بزرگ خاندان هستند. بزرگترها بساط میوه و شیرینی و آجیل تنقلات را تهیه می کنند، برای کوچکترها داستانهای قدیمی را بازگو می کنند، فال حافظ می گیرند و تا پاسی از شب دور هم جمع می شوند؛ اما امسال شب یلدا با تمام شب یلداهای سالهای گذشته فرق می کند، آن هم به خاطر ویروس ناشناخته و موزی کرونا که باعث شده همه از هم دور باشند.

شب یلدا در کروناشب یلدا را با کرونا چطور برگزار کنیم؟

با توجه به وضعیت شیوع این بیماری و همین طور شدت مسری بودن آن، بهتر است تا تلاش کنیم از هرگونه دورهمی خودداری کنیم. این مساله بسیار حائز اهمیت است و به سلامتی و حتی حیات خود و عزیزان مان بستگی دارد.

دورهمی های حضوری در کرونا و شب یلدا

بهتر است هر خانواده ای با اعضای خانواده ی خود این دورهمی را برگزار کند. برای نمونه یک خانواده 3 یا 4 نفره، باید به هیچ عنوان اقوام و دوستان را به دورهمی خود دعوت نکنند. با این کار تا حد زیادی می توانیم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

نکته بعدی این است که حتی با حضور همین اعضای خانواده؛ اول از همه مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. با توجه به سردی هوا، همه در منزل این مراسم را برگزار می کنند. حتما سعی کنیم یک یا حتی چند پنجره را کمی باز کنیم تا هوا جریان داشته باشد.

شب یلدا در کرونا

شب یلدا در کرونااستفاده از ماسک در دورهمی های خانوادگی الزامی باشد و خود و عزیزان مان را مجاب کنیم به هیچ عنوان بدون ماسک نباشیم. فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، حداقل فاصله را که یک متر است رعایت کنیم.

افرادی که بیرون از خانه تردد دارند، هنگام ورود نهایت موارد بهداشتی و ضدعفونی کردن را مد نظر قرار دهند تا سبب انتقال بیماری به افرادی که از خانه بیرون نمی روند، نشوند.

در مرحله ی بعد حتما میوه ها را ضد عفونی کنیم. اگر قصد خرید آجیل را داریم حتما آن را از فروشگاه هایی تهیه کنیم که اصول بهداشتی را رعایت کرده باشند. از خرید هرگونه خوراکی و تنقلات باز پرهیز کنیم. ظروفی را که می خواهیم برای خوراکی ها استفاده کنیم کامل تمیز کنیم. هرکسی برای خودش میوه پوست بگیرد و خودش بخورد. اگر انارها را می شکافیم حتما رویش سلفون بکشیم. اگر آجیل میخواهیم بخوریم زیاد دست هایمان را داخل دهان مان نکنیم و در آخر فراموش نکنیم که دست هایمان را پیش از میل کردن خوراکی ها بشویم.

برای ضد عفونی کردن فضای خانه می توانیم در داخل خانه اسپند دود کنیم. همچنین اسپری گلاب نقش مهمی در تصفیه و پاکسازی هوا دارد.

تمام این کارها را با آرامش انجام دهید ، اصلا به خودتان استرس وارد نکنید.

در دورهمی ها دعا کنیم و از خداوند منان و گشایشگر طلب کنیم تا هرچه زودتر این ویروس منحوس را از جهان پاک کند و همه ی مریض های در بستر را شفای عاجل دهد.

شب یلدا در کرونادورهمی های آنلاین در کرونا و شب یلدا

یک روش دیگر برای برپایی شب یلدا آن هم در این شرایط ویژه، دورهمی های مجازی است. شما کافی است نرم افزار واتساپ را اجرا کنید و به صورت گروهی با اقوام و نزدیکان خود تماس تصویری بگیرید.

با این کار شما می توانید هم عزیزان تان را ببینید و هم در این شب به یادماندنی از احساس دلتنگی اقوام خود بکاهید. به حفظ سلامتی دیگران کمک کنید و با خیالی راحت و بدون استرس شب یلدا را برگزار کنید.

از خوبی های بی نظیر این دورهمی های مجازی این است که شما می توانید با چندین نفر تماس بگیرید. می توانید یک دورهمی مجازی با دوستان تان داشته باشید و بعد از دقایقی قطع تماس کنید و با خانواده تان تماس بگیرید.

به یاد داشته باشیم یک شب و یک خاطره نباید به قیمت جان کسی تمام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.