انواع سرعت شاتر و روش تنظیم آن

سرعت شاتر سریع، کُند و طولانی

سرعت شاتر بالا، باعث ثابت ماندن سوژه های در حال حرکت می شود. برای عکاسی از پرندگان، باید سرعت شاتر را 1.1000 ثانیه یا سریع تر از آن تنظیم کنید. با این حال، برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت کندتر، می توانید سرعت شاتر را به 1.200 ثانیه، 1.100 ثانیه و حتی کندتر از آن تنظیم کرد که در این حالت، جلوه مات شدن حرکت، نمایش داده نخواهد شد.

انواع سرعت شاتر

به طور معمول به سرعت های بالاتر از 1 ثانیه، سرعت شاتر کند (طولانی) گفته می شود که در آن برای گرفتن تصاویری واضح باید از یک سه پایه کمک بگیرید. سرعت شاتر کند برای عکاسی در محیطی با نور کم (عکاسی در شب) یا برای نشان دادن عمدی حرکت، استفاده می شود. در عکاسی با سرعت شاتر کند، اگر تمام عناصر موجود در صحنه در حال حرکت باشند، تصویر گرفته شده بسیار تیره و مات خواهد بود.

سرعت های شاتر بین 1.100 تا 1 ثانیه، سرعت شاتر نسبتاً کندی در نظر گرفته می شود و شما نمی توانید بدون ایجاد لرزش دوربین، با این سرعت های شاتر عکاسی کنید.

انواع سرعت شاتر

انواع سرعت شاتر
این عکس مبهم است زیرا من از سرعت شاتر نسبتاً کند 1/30 ثانیه استفاده کردم.

عکاسی با سرعت های مختلف شاتر، بستگی بسیاری به لنز دوربین دارد. در داخل برخی از لنزها، مانند Nikon 70-200mm f/2.8، از فناوری تثبیت تصویر (که با نام لرزش گیر هم شناخته می شود) استفاده می شود تا عکاسان بتوانند در زمان هایی که دوربین را با دست می گیرند، بدون ایجاد لرزش دوربین، با سرعت های بسیار پایین شاتر هم عکاسی کنند. برخی دیگر از لنزها لرزش گیر ندارند و باید به جای آن از قانون متقابل استفاده کنید. یادگیری طرز صحیح در دست گرفتن دوربین هم اهمیت زیادی دارد.

انواع سرعت شاتر

چگونگی تنظیم سرعت شاتر

حالت پیش فرض در بسیاری از دوربین ها، تنظیم خودکار سرعت شاتر است. هنگامی که دوربین به حالت خودکار (Auto) تنظیم می شود، سرعت شاتر (و همچنین دیافراگم و ایزو) توسط دوربین انتخاب می شود. با این حال، در صورت لزوم می توانید سرعت شاتر را به صورت دستی هم تنظیم کنید:

1. با تنظیم دوربین به حالت Shutter Priority (اولویت با شاتر)، سرعت شاتر توسط شما انتخاب شده و دوربین دیافراگم را به صورت خودکار انتخاب خواهد کرد.

2. با تنظیم دوربین به حالت Manual (دستی)، می توانید سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی تنظیم کنید.

در هر کدام از این حالت ها، متغیر ایزو را می توانید به صورت دستی یا خودکار انتخاب کنید.

در بیشتر موارد، بهتر است به دوربین خود اجازه دهید تا سرعت شاتر را انتخاب کند. البته باید مراقب باشید تا حرکت موجود در تصویر بیش از اندازه مات نشود (یا حرکتی را که قصد دارید مات جلوه کند، تثبیت نکند). بهترین حالتی که می توان توصیه کرد این است که دوربین خود را در حالت Aperture Priority قرار دهید و به دوربین خود اجازه دهید تا سرعت شاتر را به صورت خودکار محاسبه کند.

سرعت شاتر را از کجا باید تنظیم کرد؟

در دوربین هایی که پنل تنظیمات آن ها در بالای دوربین قرار دارد، می توانید تنظیمات مربوط به سرعت شاتر را در سمت چپ و گوشه بالای آن بیابید.

انواع سرعت شاتر

انواع سرعت شاتر

در صورتی که در بالای دوربین، ال سی دی وجود نداشته باشد، می توانید از طریق منظره یاب، تنظیمات مربوط به سرعت شاتر را که در پایین و در سمت چپ آن دیده می شود، پیدا کنید. اگر دوربین شما، ال سی دی یا منظره یاب نداشته باشد، همانند بسیاری از دوربین های بدون آینه، می توانید سرعت شاتر را در صفحه پشتی دوربین پیدا کنید.

در بیشتر دوربین ها، سرعت شاتر به طور مستقیم به صورت کسری از یک ثانیه نمایش داده نمی شود، بلکه یک عدد معمولی است. هنگامی که سرعت شاتر مساوی یا طولانی تر از یک ثانیه باشد، به صورت 1” یا 5” نمایش داده خواهد شد.
اگر نتوانید تنظیمات مربوط به سرعت شاتر را پیدا کنید، حالت دوربین را به “Aperture Priority” تنظیم کرده و حالت خودکار ایزو (AUTO ISO) را خاموش کنید. پس از آن در حالی که دوربین روشن است از نقاط تاریک به نقاط روشن بروید. عددی که تغییر می کند، سرعت شاتر دوربین است.

مترجم: منیره غفرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.