معرفی تجهیزاتی برای تمیز کردن لنز دوربین های DSLR

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

بدون شک، کثیف شدن لنز دوربین عکاسی، کیفیت تصاویر گرفته شده را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ به همین دلیل، همیشه باید لنز دوربین را تمیز نگه داشت.

هرچند تمیز کردن لنز به دقت زیادی نیاز دارد؛ اما کار چندان سختی نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم تا تجهیزاتی را برای تمیز کردن لنز دوربین بیان کنیم. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای تمیز کردن یک لنز، زمانی است که کثیف شده باشد، بنابراین نباید تمیز کردن لنز را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

فیلتر اسکای لایت (Skylight) یا یو وی (UV)

تمام افرادی که از دوربین های DSLR استفاده می کنند، باید برای هر کدام از لنزهایی که دارند، یک فیلتر اسکای لایت یا یو وی خریداری کرده و آن ها را همیشه متصل به لنز نگه دارند. این فیلترها افزون بر حذف نور UV، از لنز شما در برابر خراشیدگی و حتی شکستن محافظت می کند.

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

با استفاده از این فیلترها، به جای تمیز کردن خود لنز، کافی است فقط فیلترها را تمیز کنید (مگر این که گرد و خاک به روی لنز نفوذ کرده باشد). دقت داشته باشید که فیلترها کیفیت های مختلفی دارند و اگر شما از یک لنز با کیفیت و گران قیمتی استفاده می کنید، باید فیلتر با کیفیت تر و گران قیمت تری را هم خریداری کنید.

افزون بر این فیلترها، هودهای لنز، درپوش جلو و درب پشت لنز هم می توانند از لنز شما محافظت کنند.

مایع تمیز کننده لنز

در بسیاری از فروشگاه های فروش دوربین، می توانید مایعات تمیز کننده لنز را که بر پایه الکل هستند، بیابید. با استفاده از این مایعات می توانید اثر انگشت و سایر لکه ها را از روی لنز یا فیلتر پاک کنید.

به یاد داشته باشید که نیازی به استفاده زیاد از این مایعات وجود ندارد و فقط کافی است تا یک دستمال تمیز را به یک یا دو قطره از آن آغشته کرده و با حرکات دایره ای آرام، لنز یا فیلتر را تمیز کنید. بهتر است مایع را روی دستمال بزنید و از زدن مستقیم آن به لنز خودداری کنید.

روش دیگری که بسیاری از عکاسان برای تمیز کردن لنز دوربین استفاده می کنند، انتقال بخار دهان (بازدم) به لنز و سپس پاک کردن بخار با استفاده از یک دستمال است. در حالت کلی، بهتر است لکه های ناچیز روی لنز را با استفاده از بخار دهان خود تمیز کنید و اگر لکه های سرسختی وجود داشته باشد از مایعات الکلی برای تمیز کردن آن بهره ببرید.

دستمال کاغذی تمیز کننده لنز

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

بهتر است از دستمال کاغذی های مخصوصی که برای تمیز کردن لنز دوربین به کار می روند، تهیه کرده و مایع تمیز کننده را با استفاده از آن بر روی لنز بزنید. این دستمال کاغذی های یک بار مصرف، کاغذهای بسیار نازکی هستند که هیچ نوع خراشیدگی بر روی لنز ایجاد نمی کنند. پس از استفاده از این دستمال کاغذی ها، باید آن ها را دور بیاندازید.

برای تمیز کردن لنز دوربین، هرگز از دستمال کاغذی های معمولی استفاده نکنید؛ چرا که دستمال کاغذی های معمولی بسیار زبر بوده و باعث ایجاد خراشیدگی بر روی لنز می شوند.

دستمال پارچه ای

برای تمیز کردن لنز می توانید به جای دستمال کاغذی، از دستمال های میکروفایبر استفاده کنید. این دستمال ها قابل شستشو بوده و گرد و خاک و لکه های روغنی روی لنز را به خوبی پاک می کنند.

دستمال های میکروفایبر را باید همیشه تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن این دستمال ها می توانید آن ها را با آب معمولی بشویید. البته از آنجایی که قیمت این دستمال ها بسیار ارزان است، می توانید به جای شستن آن ها، از دستمال جدیدی استفاده کنید.

همیشه قبل از تمیز کردن لنز با استفاده از دستمال، روی آن را بررسی کنید و در صورتی که ذرات بزرگی از گردوخاک روی لنز وجود داشته باشد، با استفاده از قلم مو یا دمنده، این ذرات را از روی لنز بزدایید.

دمنده

بیشتر مغازه های فروش دوربین، انواع مختلفی از دمنده های دوربین را هم به فروش می رسانند. اگرچه استفاده از دمنده ها برای تمیز کردن داخل دوربین توصیه نمی شود (چرا که دمنده ها می توانند گردوغبار را به داخل دوربین انتقال دهند)؛ اما برای تمیز کردن قسمت های خارجی دوربین مانند لنز، بسیار عالی عمل می کنند.

قبل از استفاده از دمنده، چند بار آن را فشار دهید تا تمام گرد و غبارهای داخل آن خارج شوند.

قلم مو

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

در صورتی که گرد و غبار زیادی بر روی دوربین شما نشسته باشد، یکی از بهترین وسیله ها برای پاک کردن ذرات بزرگ، قلم موها هستند. برای جلوگیری از خراشیده شدن لنز، از یک قلم موی نرم و لطیف (از جنس موی شتر) استفاده کنید.

نوعی قلم تمیز کننده لنز هم وجود دارد که یک طرف آن قلم مو بوده و طرف دیگر آن پد تمیز کننده است.

ژل سیلیکا

پیشنهاد آخر ما، استفاده از ژل سیلیکا است. چند کیسه ژل سیلیکا بخرید و در داخل کیف دوربین خود قرار دهید تا هرگونه رطوبت موجود در کیف را جذب کرده و از خراب شدن لنزها و دوربین DSLR بر اثر رطوبت، جلوگیری کند. این کیسه ها پس از مدتی آب زیادی را به خود جذب کرده و غیر قابل استفاده می شوند و باید آن ها را تعویض کنید.

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

تمیز کردن لنز دوربین عکاسی

بسیاری از تجهیزات تمیز کننده لنز دوربین که در این مطلب معرفی کردیم، قیمت پایینی دارند و در تمام مغازه های فروش دوربین موجود هستند (اغلب در قالب یک کیت). در هنگام خرید تجهیزات جانبی دوربین عکاسی، بهتر است تجهیزاتی را بخرید که اصل بوده و ارزش هزینه ای را که پرداخت می کنید، داشته باشند.

تمیز کردن اجزای بیرونی دوربین و لنز، بسیار راحت تر از تمیز کردن عناصر حساس داخلی آن است. هنگام تعویض لنزها، باید بسیار مراقب بوده و سعی کنید دوربین و لنز خود را بر روی سطح زمین قرار دهید. قبل از اقدام به تعویض لنزها، دوربین را خاموش کرده و آن را به داخل خانه یا به مکانی که جریان باد وجود نداشته باشد، انتقال دهید.

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال

آشنایی با آداپتور لنز

10 مدل از بهترین دوربین های عکاسی با قابلیت چاپ سریع

مترجم: منیره غفرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] افزایش داد. از طرف دیگر، کم ترین سرعت شاتر در بسیاری از دوربین های DSLR یا دوربین های بدون آینه، 30 ثانیه است. در صورت لزوم، می […]

نظرات بسته شده است.