تنظيمات متداول برای دوربين های عکاسی – بخش سوم

بهترین سرعت شاتر (Shutter Speed)

انتخاب بهترین سرعت شاتر هم همانند دیافراگم به موضوع عکاسی شما بستگی دارد. برای نمونه، در صورتی که هدف شما عکاسی از منظره رویایی آبشار است، برای ثبت تصویری مبهم از آب در حال جریان، به چند ثانیه زمان نیاز دارید و از همین رو باید از سرعت پایینی برای شاتر استفاده کنید.

بهترین سرعت شاتر (Shutter Speed)

از طرفی دیگر، اگر بخواهید سوژه عکاسی خود را در تصویر ثابت نگه دارید، باید از سرعت بسیار زیادی برای شاتر استفاده کنید که می تواند کسر بسیار کوچکی از یک ثانیه باشد.

بهترین سرعت شاتر (Shutter Speed)

همچنین در بسیاری از موقعیت ها، بهتر است سرعت شاتر را بسیار بالا در نظر بگیرید تا تصاویر را بدون تاثیر لرزش دوربین ثبت کنید.

معرفی سرعت شاتر به زبانی ساده

انواع سرعت شاتر و روش تنظیم آن

بهترین تنظیم ایزو (ISO)

در حالت کلی، بهتر است هنگام عکاسی، کمترین مقدار ممکن را برای ایزو انتخاب کنید تا کمترین مقدار نویز در تصویر وجود داشته باشد. با افزایش زیاد مقدار ایزو، تصویر گرفته شده نویز بسیاری خواهد داشت که بدون شک، مطلوب شما نخواهد بود. اگرچه با استفاده از تکنیک هایی می توان نویز تصویر گرفته شده را کاهش داد؛ اما بهتر است از ابتدا تصویر بدون نویزی را ثبت کنیم.

با این حال، عکاسی با کمترین مقدار ایزو، همیشه عملی نخواهد بود. برای نمونه، هنگام عکاسی در محیط کم نور، گاهی لازم است مقدار ایزو را به عدد بالایی تنظیم کنید تا بتوانید برای جلوگیری از تاثیر لرزش دوربین و تار شدن تصویر، از سرعت شاتر پایینی استفاده کنید.

بهترین تنظیم ایزو (ISO)

به یاد داشته باشید که در عکاسی باید بین اضلاع مثلث نوردهی یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو تعادل برقرار کنید. توصیه می کنیم تا عملکرد این سه رکن اصلی عکاسی را یاد گرفته و چگونگی ارتباط آن ها را با یکدیگر بیاموزید.

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش اول

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش دوم

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش سوم

ایزوی خودکار (Auto ISO)

اگر یک دوربین دیجیتالی مدرن داشته باشید، به احتمال زیاد از امکان ایزوی خودکار برخوردار خواهد بود که برای افراد مبتدی، ابزار بسیار مفیدی است. با فعال کردن گزینه Auto ISO، دوربین شما با توجه به روشنایی سوژه و محیط، مقدار ایزو را به گونه ای تنظیم خواهد کرد که سرعت شاتر برابر یا بیشتر از کمترین سرعت شاتری باشد که شما برای حالت Auto ISO در نظر گرفته اید.

ایزوی خودکار (Auto ISO)

برخی از دوربین های نیکون، کانن و دیگر تولید کنندگان، منوی Auto ISO پیشرفته ای دارند که می تواند قانون متقابل را در نظر گرفته و امکان تنظیم خودکار را برای کمترین سرعت شاتر بدهد که طول کانونی لنزهای مورد استفاده را در نظر خواهد گرفت. چنین گزینه ای می تواند برای افراد مبتدی بسیار مفید باشد؛ چرا که دردسر تنظیمات مداوم دوربین را ندارد.

لرزش گیر تصویر (Image Stabilization)

لرزش گیر تصویر ممکن است در داخل دوربین یا در لنز وجود داشته باشد. در صورتی که هنگام عکاسی، دوربین را در دست گرفته باشید، باید این گزینه را روشن کنید و هنگامی که از یک سه پایه برای نگهداری دوربین استفاده می کنید، باید این گزینه را خاموش کنید. همچنین بهتر است هنگام گرفتن عکس، ابتدا دکمه را تا نیمه فشار دهید تا قبل از گرفتن عکس، دوربین یا لنز تثبیت شوند. با این کار احتمال تار شدن تصاویر کاهش می یابد.

مترجم: منیره غفرانی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.