دیافراگم دوربین چیست؟

دیافراگم دوربین

دیافراگم دوربین به دریچه ی داخل لنز می گویند که از طریق آن نور عبور می کند. این موضوع با حرف f یا f-stop مشخص می شود که کنار آن ممکن است هر کدام از اعداد 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11 تا 16 نوشته شود.

دیافراگم دوربین
دیافراگم دوربین

دقت کنید که هر قدر عدد نوشته شده بزرگتر باشد، دیافراگم کوچکتر و بسته تر است و هر قدر عدد کوچکتر باشد، دیافراگم بزرگتر است. مراقب باشید که کوچک و بزرگ بودن عدد به تنهایی شما را دچار خطا نکند.

معمولا روی صفحه نمایش دوربین این عدد نوشته می شود. برای اینکه شما بتوانید دوربین خود را برای اندازه مناسب دیافراگم تنظیم کنید، بهتر است ابتدا سراغ دفترچه راهنمای دوربین خود بروید. سپس تلاش کنید تا با تنظیمات مختلف دوربین عکس های گوناگون بگیرید تا به قول معروف کاملا دستتان بیاید که چه دیافراگمی برای چه موقعیتی مناسب تر است.

دیافراگم دوربین

دیافراگم دوربین

دیافراگم چگونه بر عمق میدان تاثیر می گذارد؟

عمق میدان دید مقابل و پشت سوژه ی عکاسی است که لنز متمرکز آن است. در این حالت؛ قسمت های جلویی واضح تر از قسمت های انتهایی هستند. تصاویری که عمق میدانی کمی دارند، پس زمینه در آنها کاملا خارج از تمرکز است و برعکس آنهایی که عمق میدانی زیادی دارند کامل واضح و شارپ هستند.

همانطور که گفتیم اگر عدد روی دیافراگم کوچکتر باشد، عمق میدان بیشتر است و پس زمینه نیز واضح تر می شود. برعکس اگر عدد بزرگتر باشد؛ عمق کمتر و پس زمینه نیز تارتر می شود.

دیافراگم دوربین

دیافراگم چطور بر سرعت شاتر اثر می گذارد؟

با استفاده از دیافراگم کم، نور بیشتری وارد لنز می شود و به همین خاطر لازم نیست که سرعت شاتر بالا برود. برعکس اگر دیافراگم بالا باشد، نور کمتری به لنز وارد می شود و سرعت شاتر باید پایین تر باشد.

روش انتخاب دیافراگم برای دوربین

با توجه به مواردی که درباره اعداد دیافراگم و بحث های مربوط به عمق میدان توضیح دادیم، شما باید ببینید که در چه سبکی در عکاسی می خواهید فعالیت کنید، این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین دیافراگم برای کار خود را انتخاب کنید.

دیافراگم دوربین
دیافراگم دوربین

دیافراگم برای عکاسی پرتره

برای عکاسی پرتره کلاسیک می توانید یک دیافراگم بزرگ با عمق میدان بسیار کم مانند f2.8 خریداری کنید. این کمک می کند تا توجه و تمرکز بر چهره باقی بماند.

دیافراگم دوربین
دیافراگم دوربین

دیافراگم برای عکاسی طبیعت

هنگام انتخاب لنز برای عکاسی طبیعت و فضای باز ما معمولا به این مساله باید توجه کنیم که می خواهیم جزئیات پس زمینه را در عکس داشته باشیم. پس ما به یک دیافراگم کم با عمق میدانی گسترده مانند f / 8 یا f / 11 نیاز داریم.

دیافراگم دوربین
دیافراگم دوربین

دیافراگم با عمق میدان متوسط

اگر ما می خواهیم به طور کلی عکس هایی را بیندازیم که یک عمق میدانی متوسط را در بر داشته باشد، می توانیم از دیافراگم هایی با رنج f / 5.6 استفاده کنیم. می توانید برای عکس های مختلف این دیافراگم را آزمایش کنید؛ از قابلیت زوم استفاده کنید، عمق میدان را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات را تغییر دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.