سافت باکس؛ وسیله ای برای کنترل، هدایت و انتشار نور

سافت باکس

عکاسی با نور مصنوعی مستقیم، می تواند نتیجه ی نامطلوبی را داشته باشد؛ چرا که در این صورت تمام لکه ها و تمام منافذ نمایان شده و سایه های بسیار خشنی را ایجاد خواهد کرد. به همین علت، ابزارهای اصلاح نور به وجود آمده اند که باعث شکل دهی و لطیفتر شدن نور می شوند. هر چند ابزارهای متنوعی همچون چتر، سافت باکس، بیوتی دیش، بارندور و اسنوت، برای اصلاح نور در عکاسی وجود دارند؛ اما سافت باکس، تنها ابزاری است که دارای اندازه ها، شکل ها و رنگ های مختلفی است و به روش های مختلفی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

سافت باکس ها یکی از بهترین ابزارهای شکل دهی نور در هنگام استفاده از نورپردازی مداوم، اسپیدلایت ها یا استروب ها هستند که هر عکاس حرفه ای باید انواع مختلف آن را در جعبه ی ابزار خود داشته باشد. در ادامه ی این مطلب، در رابطه با سافت باکس ها و کارایی آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

سافت باکس

سافت باکس

سافت باکس چیست؟

سافت باکس، ابزاری است که توسط همه ی عکاسان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این اصلاح کننده ی نور، نور هدایت شده ای را بر روی سوژه ی عکاسی تابانده و نسبت به اندازه ای که دارد، سایه های بسیار ملایم تا اندکی خشن ایجاد می کند. سافت باکس ها نور منبع را مورد استفاده قرار داده، آن را از تمام قسمت های داخلی جعبه خارج می سازند و از طریق پنل دیفیوزر (انتشار دهنده) که در دهانه ی آن قرار گرفته است، نور را بدون پخش شدن در اطراف یا پشت، مستقیم به سمت جلو می تابانند.

ساختار سافت باکس

سافت باکس، جعبه ی پارچه ای سیاه رنگی است که قسمت داخلی آن دارای روکش سفید یا نقره ای مات بوده و با میله های نگهدارنده ی سیمی و فایبرگلس، ساختار دهی شده است و در دهانه ی آن یک پنل دیفیوزر سفید قرار دارد. بسیاری از سافت باکس ها، یک نورگیر داخلی هم دارند که به عنوان لایه ی دوم دیفیوزر به کار می رود.

سافت باکس

پوشش خارجی:

پوشش سیاه رنگ خارجی، باعث می شود تا نور در داخل جعبه مانده و فقط از دهانه ی آن خارج شود.

روکش داخلی:

روکش داخلی سافت باکس، به رنگ های سفید، طلایی یا نقره ای است که نور را از منبع آن باز می تاباند.

نورگیر داخلی:

لایه ی دیگری که در داخل برخی از سافت باکس ها وجود دارد، از مواد دیفیوزر سفید ساخته شده است که نور منبع را تلطیف کرده و به پخش یکنواخت آن به سمت پنل دیفیوزر کمک می کند تا لکه های داغ (یا روشن) در مرکز آن به وجود نیایند. نورگیرهای داخلی در سافت باکس های بزرگ وجود دارند.

پنل دیفیوزر:

لایه ای از جنس دیفیوزر سفید است که در قسمت دهانه ی سافت باکس ها قرار می گیرد و برای تلطیف نور مستقیم و خشن که توسط منبع نور تولید می شود، کاربرد دارد.

دیفیوزر فلاش دوربین چیست؟

کدام نرم افزار ویرایش تصویر برای شما مناسب است؟

تجهیزات نورپردازی آتلیه عکاسی

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] باز شده و به منبع نور وصل می شوند. برای استفاده از این سافت باکس ها، پس از باز کردن، محور آن را باید داخل گیره ی […]

  2. […] و از آنها برای نورپردازی کل بدن استفاده کرد. از این نوع سافت باکس ها، برای نورپردازی موها هم استفاده می […]

نظرات بسته شده است.