معرفی سرعت شاتر به زبانی ساده

سرعت شاتر چیست

تنظیم سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو، از مهم ترین تنظیمات دوربین عکاسی به شمار می روند. سرعت شاتر، افزون بر تغییر درخشندگی تصویر، با ثابت نگه داشتن فعالیت یا محو کردن حرکت، جلوه های شگرفی را ایجاد می کند. در این مقاله سعی کرده ایم تا هر آنچه را که درباره سرعت شاتر باید بدانید، به زبانی بسیار ساده بیان کنیم.

شاتر، پوششی در جلوی دوربین است که تا زمان روشن شدن دوربین، بسته می ماند. هنگامی که دوربین روشن می شود، شاتر باز شده و باعث می شود تا حسگر دوربین به طور کامل در معرض نوری که از لنز عبور کرده است، قرار گیرد. پس از جمع آوری نور توسط حسگر، بلافاصله شاتر بسته شده و از برخورد نور به حسگر جلوگیری می کند. از آنجایی که روشن شدن دوربین باعث باز و بسته شدن شاتر می شود، به دکمه ای که دوربین را روشن می کند “شاتر” یا “دکمه شاتر” می گویند.

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر، طول زمانی است که شاتر دوربین باز می ماند و باعث می شود حسگر دوربین در معرض نور قرار گیرد. در واقع، سرعت شاتر عبارت است از زمانی که دوربین برای گرفتن تصویر صرف می کند. این پارامتر تاثیرات مهمی در نحوه ظاهر شدن تصویر دارد.

هنگامی که از سرعت پایینی برای شاتر استفاده می شود، حسگر دوربین زمان بیشتری را در معرض نور قرار می گیرد. اولین تاثیر سرعت پایین شاتر، مات شدن حرکت (motion blur) است؛ به این معنی که سوژه های در حال حرکت تصویر، در راستای حرکت به صورت مات ظاهر می شوند. این جلوه در تبلیغات اتومبیل و موتوسیکلت استفاده می شود و در آن با مات کردن چرخ های در حال حرکت، حس سرعت را به بیننده انتقال می دهند.

سرعت شاتر چیست
تاری حرکت

سرعت شاتر چیست

سرعت پایین شاتر، برای عکاسی از راه شیری یا سوژه های دیگری در شب و همچنین در محیط های کم نور استفاده می شود که برای این نوع عکاسی، بهتر است برای حذف تاثیر لرزش دست، از یک سه پایه کمک گرفته شود. عکاسان مناظر هم برای ایجاد حس حرکت در رودخانه ها و آبشارها و واضح بودن محیط اطراف، از سرعت پایین شاتر استفاده می کنند.
از طرف دیگر، با تنظیم سرعت شاتر می توان حرکت را ثابت نگه داشت (freeze motion). در صورتی که از سرعت بالای شاتر استفاده کنید، می توانید حرکت را از تصویر حذف کنید (حتی حرکت های بسیار سریع) و پرنده های در حال پرواز یا اتومبیل های در حال عبور را به صورت ثابت به تصویر بکشید. اگر هنگام گرفتن عکس از آب، از سرعت بالای شاتر استفاده کنید، می توانید تمام قطرات آن را که حتی با چشم نمی توان دید، به صورت واضح ثبت کنید.

سرعت شاتر چیست
سرعت شاتر: 5 ثانیه (سرعت شاتر طولانی)

تمام موارد بیان شده به راحتی با تنظیم سرعت شاتر، حاصل می شوند. به طور خلاصه، سرعت بالای شاتر، حرکت ها را ثابت نگه می دارد و سرعت پایین شاتر، هنگام عکاسی از سوژه های در حال حرکت، جلوه ای از حرکت را ایجاد می کند.

سرعت شاتر چیست

چگونگی اندازه گیری سرعت شاتر

سرعت شاتر به طور معمول کمتر از یک ثانیه است و به صورت کسری از ثانیه بیان می شود. برای مثال، اگر سرعت شاتر 1.4 باشد، به معنی یک چهارم ثانیه است و اگر 1.250 باشد، به معنی یک دویست و پنجاهم ثانیه (4 میلی ثانیه) خواهد بود.

در بسیاری از دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه مدرن، می توان سرعت شاتر را تا 1.4000 ثانیه بالا برد؛ در حالی که برخی از آن ها بسیار سریعتر بوده و سرعت شاتر را می توان تا 1.8000 هم افزایش داد. از طرف دیگر، کم ترین سرعت شاتر در بسیاری از دوربین های DSLR یا دوربین های بدون آینه، 30 ثانیه است. در صورت لزوم، می توانید با استفاده از تریگر ریموت خارجی، سرعت شاتر را کندتر کنید.

سرعت شاتر چیست

سرعت شاتر چیست
سرعت شاتر: ثانیه 1/1600 (سرعت شاتر سریع)

سرعت شاتر و نوردهی

یکی دیگر از تاثیرات سرعت شاتر، نوردهی است که مربوط به روشنایی تصویر است. در صورتی که از سرعت شاتر پایینی استفاده کنید، حسگر دوربین نور بیشتری را جمع آوری کرده و در نتیجه، تصویر بسیار روشنی خواهید داشت. با استفاده از سرعت بالای شاتر، حسگر دوربین در معرض نور کمتری قرار گرفته و تصویر گرفته شده تیره تر خواهد بود.

افزون بر سرعت شاتر، متغیرهای دیافراگم و ایزو و همچنین نور واقعی موجود در صحنه عکاسی هم بر روشنایی تصویر تاثیر می گذارند. بنابراین، با تنظیم صحیح متغیرهای دیگر، آزادی عمل بیشتری برای انتخاب سرعت شاتر خواهید داشت.

سرعت شاتر می تواند ابزار ضروری برای گرفتن عکس با روشنایی مناسب باشد. در یک روز آفتابی، نیاز به استفاده از سرعت شاتر بالایی وجود دارد تا از شدت نوردهی در تصویر بکاهد و در محیط تاریک، برای جلوگیری از تیره شدن زیاد تصویر، باید از سرعت شاتر پایینی استفاده شود (در این حالت برای حذف لرزش دست، بهتر است از یک سه پایه استفاده شود).
برای بسیاری از عکاسان، اصلی ترین دلیل تنظیم سرعت شاتر، بخشیدن روشنایی مناسب برای تصاویر است. البته جلوه مات شدن حرکت هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

معرفی تجهیزاتی برای تمیز کردن لنز دوربین های DSLR

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال – بخش اول

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. […] ارکان سه گانه عکاسی است (دو رکن دیگر عکاسی عبارتند از سرعت شاتر و دیافراگم) که تاثیر بسیاری بر کیفیت تصویر گرفته شده […]

  2. […] را تنظیم کنید. نور مناسب برای عکاسی از محصولات، نیاز به سرعت شاتر آهسته دارد، بنابراین حرکت دوربین حتی به اندازه چند […]

  3. […] است بخواهید برای تنظیمات ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم از حالت “اتوماتیک” شروع کنید. استفاده […]

نظرات بسته شده است.