نظافت و نگهداری دوربین دیجیتال

تمیز کردن دوربین

تمیزکردن لنز، سنسور و آینه دوربین

نظافت و نگهداری دوربین دیجیتال مساله ای است که خیلی از عکاسان از آن غافل می شوند که ممکن است آنها را با عواقب ناخوشایندی روبرو کند. بیشتر عکاسان وقتی که کار عکاسی را تمام می کنند هیجان دیدن عکس ها و بررسی آنها را دارند، آنقدر که فراموش می کنند باید دوربین و لوازم آن را تمیز کنند.

وقتی شما یک دوربین جدید خریداری می کنید، باید حداقل روزی یکبار آن را تمیز کنید. پس از چند هفته، هفته ای یکبار نظافت هم کافی است، سپس زمانی لازم است آن را تمیز کنید که از آن استفاده کردید یا اینکه واقعا کثیف شده است.

تمیز کردن دوربین

عکاسی برای برخی از افراد یک حرفه تخصصی برای امرار معاش است، به همین دلیل بسیار مهم است که آنها بتوانند دوربین و وسایل کار خود را تمیز و سالم نگه دارند. گاهی نیاز است شما نیم ساعت را برای تمیز کردن تجهیزات زمان بگذارید اما این کار بسیار به نفع شما است.

تمیز کردن دوربین
تمیز کردن دوربین

این کیت هزاران هزینه دارد و پاکیزگی آن برای طول عمر دوربین و همچنین کیفیت بهتر تصاویر مهم است. شاید شما پس از گذشت مدت زمانی بخواهید که دوربین خود را ارتقا دهید، در این شرایط باید دوربین فعلی شما به اندازه ی کافی تمیز و سالم باشد تا بتوانید آن را بفروشید و دوربین جدیدی خریداری کنید.

چه بخش هایی را باید تمیز کنید:

لنزها

بدیهی است که در هنگام تمیز کردن لنزها باید بسیار مراقب باشید. این موضوع را برای تمامی لنزهای گران یا ارزان در نظر داشته باشید. از یک دستمال کاغذی مناسب و الکل استفاده کنید که برای تمیز کردن اپتیک دوربین طراحی شده است.

تمیز کردن دوربین
تمیز کردن دوربین

برای جلوگیری از هرگونه گرد و غبار، ابتدا و انتهای هر بار تمیزکاری، ابتدا با یک برس نرم، لنزها را تمیز کنید.

حتی کوچکترین قطعه گرد و خاک می تواند لنز شما را خراب کند. اطمینان حاصل کنید که قلمو و برس نرمی که می خواهید با آن گردها را از بین ببرید، خود تمیز باشد و چربی یا ذرات ریز خاک به آن نچسبیده باشد. در غیر اینصورت شما به جای تمیز کردن، لنز خود را خراب کرده اید.

با کمک برس می توانید اجزای متحرک و ریز دیگر را نیز تمیز کنید. این کار مانع از ماندن خاک در دوربین و رسیدن آن به لنزها می شود.

سنسور دوربین

تمیز کردن دوربین
تمیز کردن دوربین

بیشتر صحبت ها درباره تمیز کردن دوربین، پیرامون سنسورها و انباشت گرد و غبار درون آنها است. اگر به طور کلی نمی دانید که چطور باید سنسورها را تمیز کرد، منتظر باشید تا زمانی که گرد و غبار در نقطه ای قرار گیرد که غیر قابل تحمل باشد، سپس برای تمیز کردن دست به کار شوید. بیشتر این کثیفی ها به سادگی پاک می شوند. شما ابتدا به طور سطحی آن را پاک کنید و سپس در زمان مناسب به طور حرفه ای دست به کار شوید.

تمیز کردن دوربین

با توجه به گرانی سنسور مراقب باشید تا به آن آسیبی نرسد.

اگر قصد دارید این کار را خودتان انجام دهید، مراقب باشید. با کمک راهنمای دوربین، آن را در حالت 30 ثانیه تنظیم کنید و سپس سنسور را تمیز کنید.

اگر در حین تمیز کردن سنسور، شما به طور تصادفی شاتر را ببندید، ممکن است آینه، شاتر، سنسور یا هر سه در معرض آسیب قرار بگیرد.

زمانی که شاتر باز است، دوربین را نگه دارید تا سنسور به سمت پایین حرکت کند، سپس با کمک یک دمنده ( بدون استفاده از برس و قلمو) گرد و غبار را از سنسور دور کنید. اگر احساس کردید سنسور دوربین شما خیلی کثیف است و می ترسید که آن را تمیز کنید، حتما دوربین را نزد اشخاص حرفه ای ببرید.

تمیز کردن دوربین
تمیز کردن دوربین

صفحه آینه و فوکوس

گرد و غباری که بر روی صفحه ی آینه وجود دارد، تاثیری در عکس و تصویر نهایی شما ندارد اما شاید نگران این باشید که این کثیفی به سنسور راه یابد، در این حال باید با کمک یک قلموی نرم یا دمنده، آن را تمیز کنید. مراقب باشید، آینه بسیار حساس است و به راحتی خراشیده می شود، این کار را با احتیاط کامل انجام دهید.

پوشش خارجی

تمیز بودن کلی دوربین، زیبایی دوربین عکاسی شما را تضمین می کند. این موضوع فقط به ظاهر ختم نمی شود و ممکن است خاک به راحتی به داخل دوربین وارد شود، به خصوص اگر شما عادت داشته باشید با دستهای کثیف لنز را عوض کنید.

تجهیزات جانبی

تمیزی به طول عمر وسایل شما کمک می کند. برای مثال، باتری در یک دستگاه سرعت سنج یا ریموت، مهم است و باید به کررات تمیز شود، زیرا می تواند موجب زنگ زدگی شود.

کیف دوربین

تمیز کردن دوربین
تمیز کردن دوربین

این موضوعی است که شاید خیلی از عکاسان به آن توجه نکنند. در صورتی که یکی از سریع ترین راه ها برای کثیف شدن دوربین و تجهیزات جانبی، یک کیف کثیف است. شما هر وسیله ی تمیزی را که داخل یک کیف آلوده به گرد و غبار بگذارید، کثیف می شود و این کاملا منطقی است.

به کیف دوربین خود دقت کنید و هر ازگاهی به خصوص زمانی که در طبیعت یا یک فضای پر از خاک و شن، عکاسی کرده اید، تمیز کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.