هود لنز Lens Hood و انواع آن

هود لنز از لوازم جانبی دوربین های عکاسی است که بیشتر مواقع توسط عکاسان مبتدی و حتی گاهی توسط عکاسان باتجربه نادیده گرفته می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها کارایی هود لنز، حرفه ای نشان دادن عکاس و تجهیزات او است؛ اما در واقع، این قطعه ی پلاستیکی یا فلزی که به جلوی لنز دوربین شما وصل می شود، می تواند تفاوت بسیار زیادی را در کیفیت تصاویر گرفته شده ایجاد کند.

این مقاله به افراد مبتدی کمک می کند تا درک بهتری از هود لنز پیدا کرده و چگونگی استفاده از آن را یاد بگیرند.

هود لنز چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از هود لنز، به خصوص در هنگام عکاسی در بیرون از منزل یا در صورت وجود هر منبع نور دیگری، وجود دارد. از آنجایی که حرفه ی عکاسی همواره با نور سر و کار دارد، استفاده صحیح از هود لنز، می تواند با انجام موارد زیر، کیفیت تصاویر گرفته شده را افزایش دهد:

هود لنز

هود لنز

• جلوگیری از نورهای ناخواسته

هود همانند یک آفتابگیر برای لنز است که هدف اصلی آن، جلوگیری از پدیده فلیر و بازتاب بیش از اندازه ی نور در تصویر است. این نورها از زاویه ای خارج از فریم به لنز دوربین برخورد کرده و همانند زمانی که در نور شدید خورشید حرکت می کنید، دیدن را برای شما سخت می کنند. هنگام استفاده از فیلترهای با کیفیت کم یا فیلترهای قدیمی که پوشش خوبی ندارند، احتمال چنین حالتی بیشتر می شود.

هرچند پدیده ی فلیر می تواند جلوه ی جالبی را در تصویر شما ایجاد کند؛ اما گاهی اوقات و به خصوص زمانی که بیشتر منظره ی مورد نظر یا سوژه ی عکاسی شما را پوشش می دهد، می تواند تصویر شما را خراب کند. حتی زمانی که قصد دارید در تصویر خود فلیر داشته باشید، پوشش دهی زیاد تصویر با فلیر، می تواند تصویر شما را ناشیانه جلوه دهد؛ از همین رو، بیشتر عکاسان حرفه ای توصیه می کنند تا با استفاده از یک هود لنز، از ایجاد پدیده فلیر دوری کنید.

• افزایش کنتراست تصویر

هنگام برخورد نور شدید به لنز، دید نخواهید داشت. این نورها تصویر را محو کرده و حتی می توانند باعث رنگ پریدگی شده و کنتراست تصویر و کیفیت کلی آن را کاهش دهند.

با استفاده از هود لنز، می توانید از ورود نورهای مزاحم به لنز دوربین جلوگیری کرده و دید خوب و واضحی از دورنمای مورد نظر داشته باشد. برای درک بهتر مزیت استفاده از هود لنز، می توانید تصاویر گرفته شده را با استفاده از هود لنز و بدون استفاده از آن، با یکدیگر مقایسه کنید؛ به شرطی که در هر دو حالت تنظیمات نورپردازی یکسانی را انجام دهید.

• محافظت از لنز

از دیگر فواید استفاده از هود لنز این است که این هود به عنوان لایه ی محافظتی برای لنز دوربین عمل می کند. بسیاری از عکاسان برای محافظت از لنز خارجی از فیلتر UV یا حتی درپوش لنز استفاده می کنند، اما یک هود در برابر ضربه های تصادفی، خراش، اثر انگشت و حتی در شرایط آب و هوایی بد مانند طوفان و بارش برف، می تواند محافظت بهتری را از لنز به عمل آورد.

هرچند در هنگام سقوط دوربین بر روی زمین، تضمینی برای محافظت هود از لنز وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که بیشتر ضربه را هود تحمل کرده و آسیبی به لنز وارد نشود. هر عکاسی ترجیح می دهد تا به جای ترک خوردن لنز، هود لنز ترک بخور؛ به همین دلیل است که بیشتر عکاسان حرفه ای توصیه می کنند حتی در زمان هایی که نیازی به جلوگیری از وارد شدن نور اضافی وجود ندارد، هود لنز را متصل به دوربین نگه دارید.

هود لنز

انواع هود لنز

هودهای لنز تنوع زیادی ندارند و به دو شکل استوانه ای و گلبرگی ساخته می شوند.

• هودهای استوانه ای

هودهای استوانه ای لنز، به طور کلی در ممانعت از ورود نورهای مزاحم و محافظت از لنز به خوبی عمل می کنند. به طور معمول، این هودها همراه با لنزهای پرایم یا تله فوتو استفاده می شوند. اگرچه این هودها بلند هستند ولی احتمال بسیار کمی وجود دارد که در فریم عکاسی شما ظاهر شوند؛ چرا که هنگام استفاده از فاصله های کانونی بلندتر، میدان دید کوچکتر می شود. برخی از هودهای استوانه ای پلاستیکی، قابلیت جمع شدن دارند.

• هودهای گلبرگی

هودهای گلبرگی (یا لاله ای) به صورت منحصر به فردی طراحی شده اند. این هودها کوتاه تر بوده و بریدگی های خمیده ای دارند که با وجود ممانعت از ورود نور، بیشترین اندازه فریم با لنزهای واید و حسگرهای فول فریم دوربین را ارائه می کنند. این نوع هودها به طور معمول چهار گلبرگ دارند و نیاز است که آن ها را به درستی بچرخانیم تا در داخل فریم قرار نگیرند.

برای هر نوع لنز، فقط یک نوع هود مناسب است. به عبارت دیگر، هر کدام از هودها برای استفاده با فاصله کانونی لنزی بهینه سازی شده اند. بنابراین، می توانید در رابطه با هود مناسب لنزی که دارید، تحقیق کرده و آن را تهیه کنید.

شکل های مختلف سافت باکس

انواع ساختار سافت باکس

دیفیوزر فلاش دوربین چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.