چه زمانی باید از هود لنز استفاده کرد؟

شما می توانید در هر زمان از روز و در بیشتر مواقعی که قصد عکاسی دارید، از هود لنز استفاده کنید. اما استفاده از هود لنز در موارد زیر اهمیت بیشتری دارد:

• سوژه ی عکاسی شما دارای نور پس زمینه است.

• در حال عکاسی از یک منبع نور قوی یا سوژه ای نزدیک به منبع نور قوی هستید.

• از یک فلش خارجی یا هر نوری خارج از دوربین عکاسی استفاده می کنید که باعث ایجاد پدیده ی فلیر می شود.

• در هنگام شب در حال عکاسی در نزدیکی چراغ های خیابان، ماشین هایی با چراغ های روشن، ساختمان ها و … هستید.

• قرار است مدت زمان طولانی را عکاسی کنید و وقت کافی برای قرار دادن درپوش محافظ لنز ندارید.

در حالت کلی بهتر است هود لنز را همیشه بر روی دوربین خود وصل کنید، مگر اینکه جای کافی در کیف دوربین نداشته و مجبور باشید هود را در جای دیگری قرار دهید.

هود لنز

چگونگی استفاده از هود لنز

هودها لنز به طور مستقیم به جلوی لنز دوربین وصل می شوند. شما می توانید قبل از عکاسی، به راحتی هود را پیچ دهید تا به دوربین وصل شود. در صورت عدم استفاده از هود لنز، می توانید آن را جدا کرده یا به صورت برعکس به دوربین وصل کنید تا فضای کم تری را بگیرد.

برخی از عکاسان تمام هودها را از لنز جدا کرده و آنها را بر روی یکدیگر قرار می دهند. با رد کردن بند دوربین از داخل هودها و آویزان کردن آنها از کیف دوربین، هم فضای کمتری اشغال می شود و هم به راحتی می توانید آن ها را حمل کنید.

دقت کنید تا در هنگام عکاسی، با هودی که به صورت برعکس وصل کرده اید، عکاسی نکنید، این کار نه تنها شما را یک عکاس ناشی جلوه می دهد بلکه هیچ فایده ای نداشته و حتی ممکن است بخشی از حلقه ی زوم یا فوکوس را هم مسدود کند.

در چه مواقعی نباید از هود لنز استفاده کنیم؟

با وجود تمام دلایلی که برای استفاده از هود لنز بیان کردیم، گاهی نباید از هود لنز استفاده کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

• تمایل به ایجاد پدیده ی فلیر

پدیده ی فلیر می تواند تصاویر خلاقانه ای را ایجاد کند. در واقع، این پدیده بسیار شبیه افکتی است که با استفاده از اپلیکیشن ها و برنامه های ویرایش تصاویر به دست می آید. برای ایجاد فلیر در تصویر، کافی است تصویر خود را بدون استفاده از هود لنز ثبت کنید.

• ثبت هود در داخل تصویر

حتی اگر از هودی مخصوص لنز دوربین خود استفاده کنید، باز هم این امکان وجود دارد که هود لنز در داخل تصویر گرفته شده، ثبت شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که از لنز مخصوص دوربین هایی با حسگر کوچک در دوربین فول فریم استفاده کنیم. همچنین برخی از هودهای مخصوص لنزهای واید در بیشترین فاصله ی کانونی در داخل تصویر ثبت می شوند و حاشیه ای سیاه رنگ در اطراف تصویر ایجاد می کنند.

بنابراین هنگامی که هود لنز را داخل فریم مشاهده کردید، کافی است که آن را در بیاورید. این کار فقط چند ثانیه طول می کشد.

هود لنز

• قادر نبودن به نصب هود لنز

ممکن است گاهی اوقات مجبور به استفاده از فیلترها یا لوازم جانبی خاصی بر روی لنز دوربین باشد (همانند رینگ لایت یا نور حلقه ای)، که قابلیت نصب هود بر روی آنها وجود ندارد. اگر استفاده از این لوازم جانبی ضروری باشد، از هود لنز استفاده نکنید. شما همیشه می توانید با دست آزاد خود یا با استفاده از یک مقوای تیره یا با ایستادن در نزدیکی هرچیزی که بتواند ایجاد سایه کند، جلوی برخورد نور با لنز را بگیرید.

• ممانعت هود لنز از فلش داخلی دوربین

هنگام استفاده از فلش داخلی، ممکن است هود لنز سایه ای را بر روی سوژه ایجاد کند. در این حالت، کافی است هود را درآورید یا از یک فلش خارجی استفاده کنید.

• عکاسی مخفیانه

هنگامی که از لنز بسیار درازی استفاده می کنید، نصب هود لنز می تواند توجه زیادی را جلب کند. اگر بخواهید در خیابان، در یک رویداد یا اجتماع خانوادگی، بدون جلب توجه افراد از آن ها عکس بگیرید، استفاده از هود لنز می تواند کار را خراب کرده و آن ها را متوجه عکسبرداری شما بکند. روزنامه نگارها و عکاسان خیابانی با استفاده از دوربین های کوچک و لنز های پرایم و بدون نصب هود لنز، راحت تر می توانند خود را در میان جمعیت مخفی کنند.

• عکسبرداری هنگام وزش باد

در صورتی که هنگام وزش باد شدید قصد عکسبرداری داشته باشید، وجود هود لنز می تواند باعث لغزش دوربین شده و منجر به ثبت تصاویر تار بشود. هنگام استفاده از لنزهای تله فوتو (حتی زمانی که روی سه پایه قرار می گیرد) یا هنگام عکسبرداری از داخل هواپیما یا هلی کوپتر، نباید از هود لنز استفاده کرد.

هود لنز Lens Hood و انواع آن

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.