لنز دوربین و انواع آن

لنز دوربین

عکاسی هم مانند هر شغل دیگری نیاز به وسایلی دارد که برای این حرفه ضروری است. برخی از لوازم به گونه ای هستند که عدم وجود آنها مانع از فعالیت می شود و برخی از آنها به مرور زمان برای یک کار حرفه ای لازم هستند.

عکاسی با گوشی تلفن همراه یا دوربین های معمولی امکان پذیر است اما وقتی کسی می خواهد وارد حیطه ی عکاسی حرفه ای شود. نیاز به یک دوربین حرفه ای و وسایل مرتبط با آن برای او لازم است تا بتواند عکس های با کیفیت و جالب توجهی را تهیه کند.

لنز دوربین
لنز دوربین

لنز دوربین چیست؟

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ملزومات دوربین عکاسی، لنز است. به عبارت ساده، لنز همان چشم دوربین است و به نحوی عمل می کند که به نورهای وارده در محیط، نظم و هماهنگی می دهد.

یک لنز به تنهایی مجموعه ای از انواع عدسی های گوناگون است که نور از آنها عبور کرده و به داخل دوربین (سطح حساس که نگاتیو یا سنسور نامیده می شود) می رود. این فرآیند سبب می شود تا تصویر واضحی روی فیلم انعکاس پیدا کند. به همین خاطر است که حتما شنیده اید که می گویند کیفیت یک عکس بیشتر از آنکه به نوع دوربین مرتبط باشد به لنز آن مربوط است.

لنز دوربین
لنز دوربین

یک استوانه ی لنز مجموعی از چندین تک عدسی است که کنار هم قرار می گیرند و یک کار واحد انجام می دهند.

لنز دوربین

تشعشعات نور بر اثر برخورد با عدسی ها شکسته می شوند و در یک محل به نام کانون عدسی جمع می شوند. در کانون عدسی تصویر به صورت کاملا واضح دیده می شود.

به فاصله ای که میان مرکز محور یک لنز تا محل تشکیل تصویر وجود دارد، فاصله ی کانونی گفته می شود که همیشه این مقدار بر پایه ی میلی متر، روی سطح تمام لنزها درج می شود.

برخی از دوربین های عکاسی امکان تعویض لنز را ندارند که خوب طبیعی است که این دوربین های برای اشخاص مبتدی یا برای عکاسی های خانگی مناسب است. دوربین های مناسب برای عکاسی قابلیت تغییر لنز را دارند که عکاس با توجه به سوژه و شرایط می تواند لنزها را جابجا کند و بهترین لنز را برای انداختن یک عکس با کیفیت انتخاب کند.

یک نکته ی مهم این است که هر لنزی را نمی توان به هر دوربین وصل کرد. عکاسان در هنگام خرید لنز باید به این موارد دقت کنند.

انواع لنز دوربین

همانطور که گفته شد لنزها کاربردهای گوناگونی را در شرایط مختلف دارند. لنزها بر حسب فاصله ی کانونی تقسیم بندی می شوند.

لنز نرمال

همانطور که از نامش مشخص است این لنز یک تصویر نرمال را به ما ارائه می دهد. فاصله ی کانونی در این لنز به اندازه قطر فیلم یا سنسور دوربین است. لنز نرمال هر دوربین بسته به قطر سطح تصویر تعیین می شود و به عبارت دیگر این لنز در هر دوربین متفاوت است.

لنز واید

زاویه دید این لنزها بازتر از انواع دیگر است و مناسب برای عکاسی در محیط های کوچک است. فاصله ی کانونی در این لنزها کوتاه تر است. از ویژگی های دیگر این لنز می توان به عدم نمایش تکانهای دوربین اشاره کرد به همین خاطر برای عکاسی در حرکت مناسب است.

لنز واید برای عکاسی پرتره مناسب نیست زیرا وقتی سوژه نزدیک باشد، بخش هایی از آن بزرگتر ثبت می شود.

لنز تله

فاصله ی کانونی در این لنزها بلندتر از لنزهای نرمال است. لنزهای تله به دو دسته ی کوتاه و بلند تقسیم می شوند که کارآیی متفاوتی دارند. این لنزها معمولا برای عکاسی آتلیه، چهره، حیات وحش و ورزشی کاربرد دارند.

لنز دوربین

لنز زوم

فاصله ی کانونی در این لنزها متغیر است. تنظیمات زوم لنز با حلقه ای که روی استوانه ی لنز وجود دارد انجام می شود. با چرخش این استوانه فاصله ی کانونی نیز تغییر می کند. سرعت عمل این لنزها بالا هست و نسبت به سایر لنز ها قیمت مناسبی دارند.

لنز چشم ماهی

این لنز به نام “فیش آی” نیز معروف است که زاویه دید حداکثری دارند. فاصله کانونی این لنز بسیار کوتاه است. معمولا از این لنزها برای ایجاد جلوه های ویژه تصویری و برای عکاسی های خاص از آن استفاده می شود.

لنز ماکرو

این لنز تا حدی شبیه به لنز نرمال است. کار با این لنز نیاز به مهارت خاصی دارد. این لنزها عمق میدانی کمی دارند و برای عکاسی باید به مواردی مانند نور و فاصله تا سوژه توجه کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. […] دوربین به دریچه ی داخل لنز می گویند که از طریق آن نور عبور می کند. این موضوع با حرف […]

  2. […] با سرعت های مختلف شاتر، بستگی بسیاری به لنز دوربین دارد. در داخل برخی از لنزها، مانند Nikon 70-200mm f/2.8، از […]

  3. […] مواردی که در عکاسی به شما کمک می کند هم سطح بودن سوژه با لنز دوربین است. به عنوان مثال نشستن یا زانوزدن پدر و مادر و […]

  4. […] دو کار خود را شروع کنید. کیفیت دوربین را بررسی کنید، لنز با فاصله کانونی 36 تا 108 میلی متر مناسب کار شما […]

  5. […] روی منبع نور قرار دهید. حال که نوری ضعیفی در نزدیکی لنز دوربین شما روشن است، سعی کنید از اشیاء نزدیک آن عکس […]

نظرات بسته شده است.