توضیح حالت های دوربین PASM-حالت دستی عکاسی و نوردهی – بخش دوم

S/Tv اولویت شاتر

شما می توانید سرعت شاتر را برای محو و مات کردن حرکت آبشار یا رد نور تنظیم کنید، همچنین برای فریز کردن حرکت عکس هایی مانند ماشین های مسابقه ای، افراد یا ورزش ها می توانید از سرعت بیشتر شاتر استفاده کنید.

حالت های دوربین PASMسرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر باز می ماند و اجازه عبور نور را می دهد. سرعت شاتر s 1/60 به این معنا است که شاتر به مدت یک ثانیه باز مانده است. نوردهی یک ثانیه ای به معنی گشودگی دریچه شاتر به مدت 1 ثانیه است. برای فریز کردن حرکت تصویر از سرعت شاتر سریعتر استفاده می شود.

یک قانون کلی در مورد سرعت شاتر وجود دارد که به شرح زیر است: وقتی دوربین را در دست دارید، حداقل سرعت شاتر باید با فاصله کانونی مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر لنز 50 میلی متری دارید، باید از سرعت شاتر 1/50 S (یا سریعتر) استفاده کنید و اگر لنز 200 میلی متری دارید، برای جلوگیری از لرزش دوربین باید از سرعت شاتر 1/200 s (یا سریعتر) استفاده کنید. این قانون در صورتی که دوربین شما دارای تثبیت کننده تصویر باشد تغییر می کند.

اگر در شرایط نوردهی متغیر عکس می گیرید، می توانید از این قانون برای تنظیم سرعت دیافراگم استفاده کنید و اجازه دهید دوربین به طور خودکار دیافراگم و سرعت ایزو مناسب را تغییر دهد و از لرزش احتمالی آن جلوگیری کند.

حالت بالب:

عکاسی با حالت بالب، به شما این امکان را می دهد تا شاتر برای مدت زمان مشخصی باز بماند، پس می توانید سرعت شاتر طولانی تری داشته باشید (مانند روشن نگه داشتن نوردهی، یا صبر برای رسیدن نور کافی به سنسور دوربین) و سپس شاتر را رها کنید تا نوردهی به پایان برسد.

* Tv مخفف حالت Time Value (مقدار زمان) است و در دوربین های کنون و پنتوکس موجود است.

حالت های دوربین PASMحالت دستی (M)

در حالت دستی می توانید سرعت دیافراگم و شاتر را به طور کامل کنترل کنید تا به تنظیمات دلخواه تان برسید.

در بعضی از دوربین ها می توانید ایزو را در حالت خودکار قرار دهید، یا سرعت آن را به صورت دستی تنظیم کنید. به صفحه نمایش توجه داشته باشید تا تاثیر تغییرات را بر نوردهی تصویر ببینید، زیرا بیشتر دوربین ها میزان استفاده ناکافی یا بیش از حد نوردهی را نشان می دهند.

حالت عکاسی TAv (دوربین های پنتاکس)

حالت TAv به شما این امکان را می دهد که سرعت شاتر و دیافراگم را تنظیم کنید و دوربین به طور خودکار تعیین سرعت ایزو را بر عهده می گیرد. اکثر دوربین ها به شما امکان می دهند از “Auto ISO” در حالت های دیگر استفاده کنید، بنابراین بسته به نوع دوربین شما ممکن است نیازی به این مورد نباشد. در صورتی که می خواهید سرعت ایزو را به عنوان تنظیم دستی در حالت های دیگر نگه دارید، این حالت می تواند برای تان مفید واقع شود.

حالت عکاسی Sv ( دوربین های پنتاکس)

اولویت سرعت ایزو، ISO speed را تنظیم می کند و دوربین به طور اتوماتیک تنظیمات دیگر را برای شما تغییر می دهد. امروزه این حالت چندان کاربردی ندارد، زیرا معمولا به آسانی می شود سرعت ایزو را در حالت های دیگر تنظیم کرد.

حالت عکاسی Fv (دوربین های کنون EOS R)

حالت عکاسی با اولویت انعطاف پذیر نوردهی خودکار (AE) مانند حالت خودکار برنامه (Program) است، با این تفاوت که این حالت همراه با شاتر قابل تنظیم، دیافراگم، ایزو و جبران نوردهی است. بنابراین می توانید به سرعت عکاسی کنید و بدون نیاز به تغییر حالت های A ، S یا M قادر به تعیین تنظیمات مورد نظر خود هستید. دوربین در حالت P آغاز به کار می کند، اما شما می توانید تنظیمات را تغییر دهید یا آن را دوباره در حالت خودکار قرار دهید.

حالت فیلم برداری

حالت فیلم برداری دوربین کاملا واضح است. برای ضبط فیلم از این حالت استفاده کنید. برخی از دوربین ها به شما امکان می دهند حالت های P ، A ، S ، M را انتخاب کنید. میزان تنظیمات موجود بسته به نوع دوربینی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود. تسلط به این حالت ها قبل از ضبط فیلم مفید است. شما می توانید قبل از شروع ضبط فریم، تصویر دلخواه تان را از پیش تنظیم کنید، زیرا نسبت ابعاد تصویر فیلم ضبط شده با حالت های عکاسی معمولی متفاوت است.

حالت های دوربین PASMسایر حالت های عکاسی:

سفارشی:

بسیاری از دوربین ها حالت عکاسی قابل تنظیم دارند: مانند U1، U2، U3 در دوربین های کنون/پنتوکس C1، C2، C3 در دوربین های المپوس/پاناسونیک، 1، 2، 3 در دوربین های سونی و غیره. شما می توانید به سرعت این حالت ها را تغییر دهید.

بالب:

بعضی از دوربین ها گزینه B یا نوردهی طولانی را در نشانگر چرخان حالت دارند و شما می توانید در زمان استفاده از حالت اولویت شاتر یا دستی دوربین گزینه بالب را انتخاب کنید. با وجود این تنظیم شما همچنین می توانید عکاسی با نوردهی طولانی انجام دهید در این حالت شاتر برای مدت زمان لازم باز می ماند.

صحنه:

حالت مناسب صحنه را برای عکاسی تان انتخاب کنید، اگر می خواهید از خورشید در حال غروب عکاسی کنید، حالت صحنه غروب آفتاب (sunset) را انتخاب کنید، دوربین به طور اتوماتیک تعادل رنگ سفید و سایر کنترل هایی که منجر به واقعی تر نشان دادن نمای تصویر شود را تنظیم می کند. حالت صحنه / اتوماتیک (Scene/Auto) بعضی از دوربین ها دارای تنظیمات تشخیص خودکار صحنه است و دوربین به طور خودکار حالت صحنه مورد نظر را انتخاب می کند.

افکت:

بسیاری از دوربین ها فیلترهای دیجیتالی مانند هنری (المپوس)/ افکت (نیکون)/ حالت اتوماتیک خلاقانه (کنون) و غیره دارند که می توانید از آن ها در عکاسی استفاده کنید.

A-DEP (دوربین کنون):

A-DEP مخفف “عمق اتوماتیک میدان” است و برای حداکثر رساندن عمق میدان طراحی شده است. این حالت دیگر در دوربین های جدید یافت نمی شود، اما در برخی از مدل های قدیمی موجود است.

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.