حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال – بخش دوم

تنظیمات دوربین دیجیتال

در ابتدا پیشنهاد می کنیم که بخش اول این مقاله را از طریق لینک زیر مطالعه نمایید :

حالت های عکاسی در دوربین های دیجیتال – بخش اول

o حالت شب (Night Mode)

با انتخاب حالت شب، می توانید مدت زمان زیادی را سرگرم شده و تصاویر رنگارنگ و جالبی را ثبت کنید. این حالت، برای عکاسی در نور کم طراحی شده است که در آن، از سرعت شاتر زیادی استفاده می شود تا جزئیات پشت زمینه ثبت شود.
در صورتی که از یک سه پایه برای ثابت ماندن دوربین استفاده نکنید، پشت زمینه عکس، تار خواهد شد؛ با این حال، هنگامی که در پشت سر سوژه عکاسی، چراغ هایی وجود داشته باشد، تار شدن پشت زمینه می تواند تصاویر بسیار زیبایی را خلق کند (این ایده برای عکاسی در مهمانی هایی که چراغ های رنگی بسیاری وجود دارد، بسیار عالی خواهد بود).

o حالت فیلم برداری (Movie Mode)

این حالت، دوربین شما را از حالت عکاسی به حالت فیلم برداری تغییر می دهد. بسیاری از دوربین های دیجیتالی جدید، دارای حالت فیلم برداری هستند که صوت و تصویر را ضبط می کنند. کیفیت فیلم های ثبت شده به اندازه دوربین های فیلم برداری نیست؛ اما امکان خوبی است تا بتوانید در مواقعی که نیاز به فیلم برداری از سوژه وجود داشته باشد، این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که تصاویر متحرک نسبت به تصاویر ثابت، فضای بسیار بیشتری از حافظه دوربین را اشغال می کنند.

تنظیمات دوربین دیجیتال

تنظیمات دوربین دیجیتال

برخی دیگر از حالت های دوربین های دیجیتال که کمتر از موارد گفته شده رایج هستند، عبارتند از:

o حالت پانوراما / استیج (Panoramic/Stitch Mode)

برای عکاسی از یک منظره عریض کاربرد دارد که چندین عکس را به هم وصل کرده و یک تصویر عریض را از منظره مورد نظر به وجود می آورد.

o حالت برفی (Snow Mode)

برای عکاسی در روزهای برفی کاربرد دارد.

o حالت آتش بازی (Fireworks Mode)

این حالت برای عکاسی از نمایش های آتش بازی طراحی شده است.

o حالت کودکان و حیوانات خانگی (Kids and Pets Mode)

عکاسی از کودکان و حیوانات خانگی که همیشه در حال تکاپو هستند، کار سختی است. این حالت، با افزایش سرعت شاتر و کاهش تاخیر آن، عکاسی از کودکان و حیوانات خانگی را راحت تر می کند.

o حالت زیر آب (Underwater Mode)

عکاسی در زیر آب نیاز به نورپردازی خاصی دارد که با انتخاب حالت زیر آب می توانید آن را تنظیم کنید.

o حالت ساحلی (Beach Mode)

تنظیمات این حالت متناسب با نواحی ساحلی است.

o حالت فضای داخلی (Indoor Mode)

این حالت، به تنظیم سرعت شاتر و تراز سفیدی در فضاهای داخلی کمک می کند.

o حالت شاخ و برگ (Foliage Mode)

این حالت، با افزایش اشباع (saturation)، رنگ های جسورانه ای را به تصویر گرفته شده، می بخشد.

• حالت های نیمه اتوماتیک

o حالت اولویت دیافراگم (A یا AV)

این حالت، یکی از حالت های نیمه اتوماتیک (یا نیمه دستی) به شمار می رود که در آن، دیافراگم توسط عکاس انتخاب شده و تنظیمات دیگری مانند سرعت شاتر، تراز سفیدی، ایزو و .. توسط دوربین انتخاب می شود. حالت اولویت دیافراگم زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به دنبال کنترل عمق میدان در عکاسی باشید (معمولا هنگام عکاسی از یک سوژه ثابت که نیازی به کنترل سرعت شاتر وجود ندارد).

انتخاب دیافراگمی با اعداد بزرگ تر، به معنی کوچک تر بودن دیافراگم است که اجازه ورود نور کمتری را داده و عمق میدان بزرگ تری را خواهیم داشت (قسمت های بیشتری از منظره، در محدوده فوکوس قرار می گیرد) و در نتیجه دوربین، سرعت شاتر کمتری را انتخاب خواهد کرد. انتخاب اعداد کوچک تر برای دیافراگم هم به معنی بزرگ تر بودن دیافراگم و کوچک تر بودن عمق میدان است که در نتیجه دوربین شما، سرعت بالایی را برای شاتر تنظیم خواهد کرد.

تنظیمات دوربین دیجیتال

تنظیمات دوربین دیجیتال

o حالت اولویت شاتر (S یا TV)

حالت اولویت شاتر، شباهت زیادی به حالت اولویت دیافراگم دارد؛ اما در این حالت، شما سرعت شاتر را انتخاب می کنید و تمام تنظیمات دیگر توسط دوربین انتخاب خواهد شد. هنگامی که بخواهید بر سرعت شاتر کنترل داشته باشید، باید حالت اولویت شاتر را انتخاب کنید. برای مثال، هنگام عکاسی از سوژه های متحرک (مانند صحنه های ورزشی) باید برای ثبت تصاویر، سرعت شاتر بالایی را انتخاب کنید یا در هنگام عکاسی از مناظری مانند آبشار و برای دادن جلوه ای محو به حرکت آبشار، باید سرعت شاتر پایینی را انتخاب کنید. همچنین، در هنگام عکاسی در فضاهای کم نور، بهتر است سرعت شاتر پایینی را تنظیم کنید.

o حالت برنامه (P)

برخی از دوربین های دیجیتال، افزون بر حالت اتوماتیک، حالت برنامه را هم دارند. حالت برنامه شبیه حالت اتوماتیک است؛ اما امکان کنترل بیشتری را بر روی برخی تنظیمات مانند فلش، تراز سفیدی، ایزو و … می دهد. برای پی بردن به تفاوت های حالت برنامه و حالت اتوماتیک در دوربین خود، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

• حالت دستی

در این حالت، شما کنترل کاملی بر روی دوربین خود داشته و باید تمام تنظیمات مانند سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو، تراز سفیدی، فلش و … را خودتان انجام دهید. این حالت به شما امکان می دهد تا عکس های خود را با تنظیمات دلخواهی ثبت کنید.

مترجم: منیره غفرانی

آموزش گام به گام عکاسی از نوزاد

دانلود کتاب آموزش جامع عکاسی به زبان ساده

10 مدل از بهترین دوربین های عکاسی با قابلیت چاپ سریع – بخش اول

سه پایه دوربین چیست

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.