شکل های مختلف سافت باکس

شکل سافت باکسی که برای نورپردازی افراد به کار می رود، می تواند تفاوت زیادی در بهتر شدن نتیجه ی عکاسی داشته باشد. به طور معمول، سافت باکس ها به شکل های مربع، مستطیل، مستطیل بلند و باریک و هشت ضلعی (اکتا باکس یا اکتا بانک) ساخته می شوند.

سافت باکس های مربعی و مستطیلی

سافت باکس های مربعی و مستطیلی شکل، به خوبی منابع اصلی نور و چراغ های فرعی عمل می کنند و نسبت به اندازه ای که دارند، نور مشخص تری را خارج ساخته و سایه های زیبا و لطیفی را ایجاد می کنند.

همان گونه که در شکل زیر می بینید، برخلاف سلیقه ی برخی از افراد، استفاده از سافت باکس های مربعی شکل به همراه رفلکتور دایره ای یا مثلثی شکل، سبب ایجاد برق چشم و جذابیت بیشتر در چشم ها می شود.

شکل های مختلف سافت باکس

سافت باکس های مستطیلی و باریک (استریپ باکس ها)

استریپ باکس ها را می توان به صورت موازی با سوژه ی عکاسی قرار داده و از آنها برای نورپردازی کل بدن استفاده کرد. از این نوع سافت باکس ها، برای نورپردازی موها هم استفاده می شود.

سافت باکس های مستطیلی و باریک

استریپ باکس ها می توانند سایه های بسیار لطیف یا بسیار خشنی را ایجاد کنند و این بستگی به فاصله ی آنها از سوژه ی عکاسی دارد.

سافت باکس های مستطیلی و باریک

اکتا باکس ها

اکتا باکس ها که گاهی اکتا بانک هم نامیده می شوند، نورپردازی بسیار زیبابی را ایجاد می کنند. شکل دایره ای آنها شبیه خورشید است و برق چشم هایی که توسط سافت باکس های دایره ای ایجاد می شوند، می توانند بسیار دلپذیرتر باشند؛ چرا که این نوع سافت باکس ها، برق چشم دایره ای و طبیعی تری را در داخل چشم مدل عکاسی ایجاد می کنند و با مردمک دایره ای چشم مطابقت دارد.

اکتا باکس ها
اکتا باکس ها، نور را در اطراف سوژه می پیچانند. اکتا باکس بزرگتری که در نزدیکی صورت سوژه ی عکاسی قرار می گیرد، تقریباً همان کاری را می کند که یک بیوتی دیش در هنگام قرار گرفتن در جلوی سوژه، انجام می دهد. این نوع سافت باکس ها، نسبت به فاصله ای که از سوژه دارند، می توانند سایه های لطیف یا خشنی را ایجاد کنند.

اکتا باکس ها

ایجاد جلوه های تصویری با استفاده از سافت باکس ها

از آنجایی که سافت باکس ها نور هدایت شده ای را ایجاد می کنند، گاهی می توان از آن ها برای ایجاد جلوه های تصویری جالب استفاده کرد. در تصویر زیر، از سوژه خواسته شده است که به طور مستقیم به استریپ باکس نگاه کند تا بازتاب استریپ باکس درست در مرکز مردمک افتاده و چشمان گربه مانندی ایجاد شود.

سافت باکس

در عکاسی از انسان ها، برق چشم ایجاد شده در چشم های مدل، می تواند یک راهنمایی خوب برای انتخاب مکان قرار گرفتن منبع نور و همچنین انتخاب نوع اصلاح کننده ی نور برای تولید تصویر باشد. شما می توانید با استفاده از اندازه و شکل برق چشم ایجاد شده در چشم، شکل سافت باکس مورد استفاده و فاصله ی آن از سوژه عکاسی را تشخیص دهید.

اندازه ی سافت باکس

نه تنها شکل سافت باکس ها متفاوت است، بلکه اندازه های مختلفی هم دارند و ممکن است به اندازه ی یک توپ بسکتبال کوچک یا به اندازه ی یک دیوار بزرگ باشند. انتخاب سایز سافت باکس به نتیجه ی مورد نظر شما بستگی دارد.

اندازه ی سافت باکس
هر چه اندازه ی سافت باکس بزرگتر باشد، نور ایجاد شده لطیفتر بوده و سایه ها کمتر مشخص خواهند شد. با قرار دادن روکش سفید و یک نورگیر داخلی، نور ایجاد شده باز هم لطیفتر خواهد شد. هر چه اندازه ی سافت باکس کوچکتر باشد، سایه های خشن تر و مشخص تری بر روی سوژه عکاسی ایجاد می شوند.

تجهیزات جانبی در هنگام استفاده از اسپیدلایت ها به عنوان منبع نور:

• آداپتور اسپیدلایت با نگهدارنده ی چتر

• اسپیدلایت ها – اسپیدلایت های مختلفی وجود دارند که می توانید نسبت به برند دوربین و سوژه ی عکاسی، نوع مناسبی از آن را انتخاب کنید.

• سه پایه ی نورپردازی

• کیسه ی شن

تجهیزات جانبی در هنگام استفاده از استروب ها به عنوان منبع نور:

• استروب – صدها استروب مختلف وجود دارند که می توانید نوع مناسبی از آن را انتخاب کنید.

• سه پایه ی نورپردازی

• کیسه ی شن

دیگر تجهیزات جانبی

• زنبوری (گرید یا شبکه)
زنبوری ها باعث باریک تر شدن نور شده و با استفاده از آنها بهتر می توان نور خارج شده از سافت باکس را هدایت کرد.

• لوور

لوورها، ابزارهای عالی برای توزیع یکنواخت نور بر روی سوژه ی عکاسی هستند و از پراکندگی نور در پشت زمینه جلوگیری می کنند.

• نوارهای نورگیر

نوارهای نورگیر، ابزار خلاقانه و جالبی هستند که با استفاده از آنها می توانید با نور تابش شده از منبع نور بازی کنید و برای مثال، جلوه ی نور روز را ایجاد کنید.

نکته ی پایانی

سافت باکس های مختلفی توسط ده ها تولید کننده در سراسر دنیا، ساخته می شوند و ممکن است تصمیم گیری در مورد انتخاب سافت باکس مناسب، اندکی سخت باشد. در انتخاب سافت باکس باید مواردی همچون: سوژه ی عکاسی، چگونگی عکاسی، میزان فضایی که برای عکاسی در اختیار دارید، نتیجه ی مورد نظر و جلوه هایی که قصد دارید ایجاد کنید، میزان هزینه ای که برای خرید سافت باکس در نظر گرفته اید و میزان اهمیتی که سهولت استفاده از آن برای شما دارد را مد نظر قرار دهید.

مترجم: منیره غفرانی

سافت باکس؛ وسیله ای برای کنترل، هدایت و انتشار نور

انواع ساختار سافت باکس

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.