آیا عکاسی با فلاش برای چشم نوزاد ایمن است؟

تاثیر فلاش بر چشم نوزاد

امروزه با رشد تکنولوژی، زندگی بسیار آسان تر از گذشته شده است. با ظهور ابزارهای جدید، عکاسی از اولین لحظات زندگی نوزاد فقط چند ثانیه بیشتر زمان نمی برد. کاملاً واضح است که شما هم مثل بقیه پدر و مادرها می خواهید تصاویر نوزاد خود را ثبت کنید تا به یادگار نگه دارید و آن را برای یک عمر گرامی بدارید. اما سوالی که برای هر پدر و مادری پیش می آید این است که آیا عکاسی با استفاده از فلاش، برای چشم نوزاد بی خطر است؟ خوب، این یک سوال تکراری است، برای یافتن پاسخ آن ادامه مطلب را بخوانید.

آیا فلاش دوربین روی چشم نوزاد تأثیر می گذارد؟

در طول سال ها، بحث های فراوانی در مورد تأثیر فلاش دوربین بر روی چشم های نوزاد تازه متولد شده وجود داشته است. بسیاری از مردم معتقدند که اعضای بدن یک نوزاد نسبت به منابع قوی نور بسیار حساس است. بنابراین قرار گرفتن نوزاد در معرض یک منبع پرانرژی نور، مانند فلاش دوربین می تواند برای بینایی او مخرب باشد. با این حال مطالعات گسترده ای در مورد این موضوع انجام شده است و مشاهده شده که فلاش دوربین به هیچ وجه بر روی نوزاد تأثیری ندارد و دقیقاً مانند دیگر منابع نور همچون لامپ مهتابی یا نور مستقیم خورشید می تواند چشم نوزاد را برای مدت چند ثانیه خیره کند ولی به بینایی اش آسیبی نرساند.

تاثیر فلاش بر چشم نوزاد

در عکاسی نوزاد نباید از فلاش دوربین در یک اتاق کاملا تاریک یا شرایط نور ضعیف استفاده کرد. دلیل آن این است که نور فلاش در چنین شرایطی اثری مانند صاعقه ایجاد می کند و فرد به دلیل فشاری که به شبکیه چشمش وارد می شود، برای چند ثانیه بینایی خود را از دست می دهد. این اتفاق تنها ویژه نوزادان نیست و در مورد بینایی بزرگسالان نیز صادق است.

پزشکان بر این باورند که استفاده از نور فلاش در هنگام عکاسی از نوزاد می تواند به تشخیص مشکلات بینایی کمک کند. نور فلاش منجر به ایجاد “قرمزی چشم” می شود و در نتیجه قرنیه چشم سوژه در تصویر به رنگ قرمز نمایان می شود. این اتفاق برای یک نوزاد تازه متولد شده نیز رخ می دهد و اگر قرمزی رنگ یکی از چشم ها بیشتر از چشم دیگر تشخیص داده شود، نشان دهنده نیاز به مراقبت های پزشکی فوری است.

تاثیر فلاش بر چشم نوزاد

آیا ممکن است فلاش دوربین چشم نوزاد را نابینا کند؟

گزارش کذب اندکی حاکی از آن است که نور فلاش می تواند چشم نوزاد تازه متولد شده را کور کند. پزشکان پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیده اند که هیچ ارتباط مخربی بین فلش دوربین و نوزادان وجود ندارد. بنابراین استفاده از فلاش هیچ آسیبی به بینایی نوزاد وارد نمی کند، چه رسد به این که او را نابینا کند.

ماهیچه های مردمک چشم در زمانی که نور زیاد است، به منظور محافظت از قسمت های داخلی حساس آن منقبض می شوند. واکنش مردمک در نوزادان تازه متولد شده کمتر از یک ماه و یا حتی کوچک تر، خیلی تکامل نیافته است. بنابراین هر زمان که نوزاد پلک می زند، مردمک چشم هایش در برابر نور زیاد محافظت نمی کند. گفته می شود اکثر دوربین ها نور فلاش قوی ندارند. در بیشتر مواقع شبکیه چشم به خوبی در برابر نور پاسخ می دهد و به حالت طبیعی خود باز می گردد، اما در مورد دوربین های غیراستاندارد یا حرفه ای مخصوص عکاسی عروسی، که دارای سطح نورپردازی بالا با فلاش بزرگ هستند، امکان آسیب احتمالی وجود دارد. اما معمولاً این امر در مورد نوزادان بیش از یک ماه صادق نیست و می توان با خیال راحت از آن ها عکاسی کرد.

در سال 2015، روزنامه رسمی دولتی پیپلز دیلی (People’s Daily) داستانی ترسناک منتشر کرد و ادعا می کرد بینایی نوزاد 3 ماهه یک خانواده چینی به دلیل عکاسی با فلاش دچار مشکل شده است. دکتر الکس لوین این، مقاله خبری در مورد نابینایی نوزاد 3 ماهه و ارتباط آن با فلاش دوربین را به چالش کشید. این دکتر متخصص ارشد چشم پزشکی کودکان در بیمارستان چشم ویل فیلادلفیا است. به گفته او غیر ممکن است که فلاش دوربین چنین خرابی ایجاد کند. در هنگام معاینات منظم و جراحی های چشم از نور قوی برای بررسی هرگونه ناهنجاری بینایی استفاده می شود.

تاثیر فلاش بر چشم نوزاد

چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است و چشم های نوزاد متولد شده بسیار حساس است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که چشمان فرزندتان در برابر آسیب های ناشی از منابع خارجی محافظت می شود. از این رو برای جلوگیری از صدمه به چشم نوزادان، باید نکات زیر را به خاطر بسپرید:

-از مالیدن چشم خودداری کنید: اطمینان حاصل کنید که نوزاد بیش از حد چشم های خود را نمی مالد. از آن جا که کودک خیلی کوچک است و نمی تواند بفهمد چه چیزی ممکن است باعث آسیب دائمی اش شود، بهتر است از مالش مداوم چشمش جلوگیری شود.

– از اشیا تیز فاصله بگیرید: اطمینان حاصل کنید که کودک شما از اجسام تیز دور باشد. صدمه زدن به چشم با یک جسم تیز می تواند به شبکیه آسیب برساند و منجر به ضرر شدید و غیر قابل برگشت شود.

– علائم را بررسی کنید: اگر برخی از ناهنجاری ها را در چشم فرزند خود مشاهده کردید، از آن غافل نشوید. علائم آسیب دیدگی یا عفونت شامل قرمزی چشم، اشک زیاد و غیرقابل کنترل یا حتی سوزش چشم است. اگر فکر می کنید علائم نوزاد غیرطبیعی است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

با این که بحث های زیادی در مورد احتمال آسیب رساندن فلاش دوربین به چشم نوزاد وجود داشته است، اما ثابت شده که این داستان فقط در حد یک افسانه است. با خیال راحت می توان نتیجه گرفت که عکاسی از نوزادان در شرایط عادی به هیچ وجه بر بینایی آن ها تأثیر نمی گذارد.

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.