چگونه با نور شمع عکاسی کنیم

عکاسی با نور شمع چالش‌های خاص خود را به همراه دارد، اما عکس‌هایی که با نور شمع گرفته می‌شوند به قدری زیبا و دراماتیک هستند که ارزش امتحان کردن را دارند.

این مقاله به توضیح نکاتی پیرامون عکاسی و ثبت لحظات طلایی (و عاشقانه) با نور شمع پرداخته است.

مراحل عکاسی با نور شمع

1. منابع حرکتی را کاهش دهید

عکاسی با نور شمعبرای عکاسی با نور شمع باید تحرک در صحنه بسیار کم باشد (یا اصلا نباشد). از آن جا که شعله های شمع حرکت دارند، مهم است که هیچ حرکت دیگری در صحنه عکاسی نباشد، زیرا تصویر تار یا پر از حواس پرتی می شود.

– عکاسی با نور شمع به معنای داشتن کم ترین میزان نور است، بنابراین در این عکاسی آهسته ترین سرعت شاتر توصیه می شود. از آن جا که سرعت شاتر آرام است، لرزش وارد آمده به دوربین بیشتر است. بنابراین حتما از سه پایه استفاده کنید. سه پایه به کاهش هر گونه لرزش (ناشی از سرعت شاتر آهسته) کمک می کند.

– مطمئن شوید که اتصال دوربین به سه پایه محکم باشد، دوربین در حالت تعادل باشد و به هیچ سمتی خم نشده باشد. لرزش ناشی از حرکت می تواند از سه پایه به دوربین منتقل شود.

– در صورتی که در تصویر سوژه انسانی دارید، برای سرعت شاتر سریع تر از یک دیافراگم واید استفاده کنید. بر روی نزدیک ترین چشم سوژه فوکوس کنید (تا وضوح یا فقدان آن بیشتر آشکار است) و از او بخواهید ثابت بماند.

– مطمئن شوید که نسیمی در اتاق نمی ‌وزد. وزش نسیم باعث سوسو زدن شعله های شمع می شود که در عکس به صورت حرکت شدید ظاهر می شود و منجر به تار شدن تصویر می شود.

2. منابع نوری به غیر از شمع را حذف کنید یا تا حد زیادی کاهش دهید

عکاسی با نور شمعاگر شمع بیش از حد بدرخشد، تصویر خوبی دریافت نمی کنید. در این عکاسی هدف اصلی نمایش پرتوهای گرم شمع است، بنابراین حذف سایر منابع نور به افزایش گرما و رنگ اصلی شعله های شمع کمک می کند.

لامپ های اتاق و چراغ ‌های روشن را خاموش کنید. دستگاه‌های الکترونیکی مانند صفحه‌ نمایش رایانه، تلویزیون و ساعت‌های دیجیتال که نور‌ میندازند را خاموش کرده یا کنار بگذارید. برای این نوع عکاسی باید حتما فلاش دوربین را خاموش کنید. (مگر در صورت استفاده از ژل نارنجی یا قرمز روی فلاش برای داشتن نوری مشابه شمع)

عکاسی با نور شمع

3. نور پس زمینه را افزایش دهید

عکاسی با نور شمعاگرچه باید منابع نور نزدیک شمع را کاهش داد، اما در واقع نور شمع برای عکس کافی نیست و نور کم آن ثبت یک تصویر خوب را برای عکاس سخت می کند.

از آن جا که نور شمع برای عکاسی کافی نیست، سه راه وجود دارد که می توان نوردهی را بدون از بین بردن پرتو گرم شمع بهبود بخشید، از جمله استفاده از شمع های بیشتر، بازتابنده های نور یا استفاده از نور کم

– استفاده از شمع های بیشتر: با افزودن شمع های بیشتر به صحنه می توان جلوه نور مورد نظر را افزایش داد. مزیت این کار نه تنها تولید یک جلوه زیبا است، بلکه ارائه انعطاف پذیری بیشتر با تنظیمات ISO ، سرعت شاتر و دیافراگم است.

– منعکس کننده های طبیعی: این منابع از خود نور ندارند، بلکه بازتابنده های نور هستند و نور کم محیط را جبران می کنند. در ادامه چندین مثال ذکر شده است:

– پس زمینه و سطوح سفید می توانند کیفیت نور شمع را در عکس ها بهبود بخشند. در صورت استفاده از سوژه های انسانی در عکاسی با نور شمع، از کارایی لباس سفید یا لباس های دیگر غافل نشوید.

– در کنار شمع ها، از آینه یا ظروف نقره استفاده کنید و با این کار به نور محیط بیفزایید.

– ماه نیز یک بازتابنده قوی است. در صورتی که سوژه نزدیک پنجره باشد، نور ماه می تواند برای جبران نوردهی عالی عمل کند.

– لامپ کم نور: یک نور بسیار کوچک و کم نور را نزدیک سوژه قرار دهید یا چراغ اتاق کناری را روشن کنید. اگر فلاش قابل تنظیم دارید، از آن برای نوردهی استفاده کنید تا مانند T-Stop فرونوردهی زیادی داشته باشید.

منبع نور ثانویه باید از یک منطقه وسیع باشد، مانند یک راهرو یا انعکاس از دیوار یا سقف. (تا سایه آن ایجاد نشود)

4. موقعیت شمع ها و سوژه انسانی را طبق ویژگی هایی که می خواهید برجسته کنید، در نظر بگیرید

عکاسی با نور شمعبه خاطر داشته باشید که نور شمع می‌تواند به جذابیت چهره بیفزاید، بنابراین شمع‌ها را در بهترین زاویه قرار دهید. کمی موقعیت شمع ها را جابجا کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

همچنین توجه داشته باشید که روشن کردن تنها یک قسمت از سوژه انسانی با نور شمع (مانند صورت) باعث ایجاد سایه در بقیه قسمت‌های بدن می شود و تصویر فوق‌العاده رمزآلود می شود. اشکال ندارد که بخش زیادی از تصویر در سایه قرار گیرد، در این صورت نگاه بیننده به نقطه ای جلب می شود که شمع و نور آن قرار دارد.

– اگر از شمع های بیشتر استفاده می کنید، به محل قرارگیری آن ها توجه کنید. اگر فقط از خود شمع‌ها عکاسی می‌کنید، موقعیت‌ آن ها بیشتر به ایجاد یک نمایش هنری یا طرح‌دار مربوط می‌شود. ولی اگر از شمع‌ها برای نور انداختن روی سوژه‌ی انسانی استفاده می‌کنید، باید نور را متعادل و شمع ها را پخش کنید. یا شاید ترجیح دهید نور بیشتر در یک طرف صورت سوژه یا بخشی از آن باشد.

– با شمع های بیشتر و قرار گرفتن آن ها در کنار هم، سایه های بیشتری ایجاد می شود. در حالی که پخش کردن شمع ها از هم، منجر به پراکنده شدن نور می شود.

– در صورت استفاده از اشیاء در تصویر، آن ها را تا حد امکان نزدیک به شمع (یا شمع ها) قرار دهید تا تصویر آن در عکس واضح باشد.

5. با ISO امتحان کنید

عکاسی با نور شمعبرای جبران نور کم محیط باید ISO را افزایش دهید، اما ایزو بیش از حد، نویز زیادی در عکس ایجاد می کند. سعی کنید ISO را زیر 400 نگه دارید.

– از فیلم تعادل روشنایی روز (daylight) استفاده کنید. این حالت به ایجاد و حفظ رنگ‌های نارنجی نور شمع کمک می‌کند.

– امروزه برخی از دوربین‌های دیجیتال مدرن‌ با تنظیم نور شمع عرضه می‌شوند. حتما قبل از تهیه دوربین از داشتن این ویژگی آن مطمئن شوید.

– نوردهی را با توجه به میزان نور شمع تعیین کنید. (برخی حالت‌های خودکار هر زمان که از فلاش استفاده می‌شود، سرعت شاتر بالا را تنظیم می‌کنند که برای این عکاسی مناسب نیست).

– سرعت شاتر را امتحان کنید. سرعت شاتر حدود 1/4 ثانیه معمولا نور شمع را به خوبی جذب می کند. به خاطر داشته باشید که وقتی سرعت شاتر پایین باشد، عکس زیبا و باکیفیت تر خواهد شد. البته مراقب باشید، زیرا هر گونه کاهش سرعت شاتر باعث افزایش حرکت می‌شود. سرعت شاتر 1/15 ثانیه می تواند عالی عمل کند، به شرطی که حتی شعله شمع هم سوسو نزند. (سوژه کاملا ثابت و بی حرکت بماند)

عکاسی با نور شمع

6. هنگام عکاسی از اصلاح تراز رنگ استفاده نکنید

عکاسی با نور شمعبر خلاف بسیاری از انواع عکاسی، بالانس رنگ باید به درخشش نارنجی نور شمع اجازه دهد تا بر تصویر غالب شود. بیننده از این نوع عکس انتظار تن های نارنجی را دارد. اصلاح بیش از حد رنگ می تواند اثر نور شمع را از بین ببرد. برای تنظیم دقیق تعادل رنگ، از نرم‌افزارهای پردازش عکس مانند Gimp،Picasa یا Photoshop استفاده کنید.

– اگر از یک دوربین دیجیتال استفاده می‌کنید و می‌خواهید رنگ نارنجی‌ را کمی کاهش دهید، وایت بالانس را تغییر دهید. لامپ معمولی (تنگستن) شروع خوبی برای یک عکس با تون نارنجی است.

– از تنظیمات خودکار دوری کنید. اگر دوربین دیجیتال به طور اتوماتیک تعادل رنگ (یک ویژگی نسبتا استاندارد) را تنظیم می کند، نتیجه نهایی را در صفحه نمایش آن بررسی کنید. ممکن است لازم باشد به صورت دستی وایت بالانس را تغییر دهید و دوربین را روی حالت Daylight یا Sunny تنظیم کنید.

– عکاسی با فرمت RAW می تواند به شما در ادیت عکس و اصلاح رنگ‌ها کمک کند. گرفتن تعدادی عکس با استفاده از تنظیمات مختلف نیز یک گزینه عاقلانه برای ویرایش تصاویر است، زیرا پس از گرفتن عکس فرصت دارید تغییرات دلخواه خود را بر آن اعمال کنید.

7. به سوژه نزدیک شوید و تصویر را تا حد امکان ساده نگه دارید

عکاسی با نور شمعتوصیه می‌شود که عکاسی را نزدیک نور شمع و سوژه‌ انجام دهید، زیرا این کار بیشترین جزئیات و نور ممکن را به شما می‌دهد.

همچنین مراقب زوم باشید، زیرا عدد دیافراگم با زوم کردن تغییر می‌کند. بهتر است از لنزهای واید استفاده کنید تا زوم بیشتری داشته باشید. بک گراند تصویر را ساده نگه دارید و جز شمع و سوژه انسانی چیزی در آن قرار ندهید. ممکن است برای تکمیل صحنه به چند شیء نیاز باشد، اما بهتر است این موارد را در کم ترین مقدار استفاده کنید. در واقع شمع باید مرکز داستان تصویر باشد.

8. چند عکس تصادفی را امتحان کنید

عکاسی با نور شمعاز تار کردن تصاویر با حرکت شعله های شمع نترسید. نتیجه کار شما به ویژه با افکت های پس تولیدی می تواند بسیار هنرمندانه باشد. هرگز اجازه ندهید قوانین اساسی شما را از تلاش برای پیشبرد اهداف خود بازدارد!

عکاسی با نور شمع

نکات

– اگر متوجه شدید که نور کافی در محیط وجود ندارد، یک منبع نور بسیار ضعیف مانند یک لامپ کم نور یا یک چراغ قوه را خارج از کادر عکس اما نزدیک آن، قرار دهید تا به افزایش سطح نور کمک کند.

– برای جلوگیری از نوردهی کم شمع، دوربین را روی حالت نورسنجی نقطه ای قرار دهید و اگر سوژه ای به غیر از شمع وجود دارد، نورسنج را به سمت آن تنظیم کنید. در غیر این صورت، نور شمع بر تصویر مسلط خواهد شد و همه چیز کم نور خواهد بود.

– اندازه شمع ها مهم است. از شمع های کوچک برای وسایل کوچک و شمع های بزرگ برای سوژه های انسانی و وسایل بزرگ استفاده می شود.

– سریع ترین لنز دوربین DSLR خود را انتخاب کنید، زیرا به شما امکان استفاده از دیافراگم بزرگ تر و ورود نور بیشتر را می دهد.

هشدارها

– کار با شعله های شمع و خلاقیت می تواند ترکیب خطرناکی باشد. شما ممکن است هنگام جابجایی لوازم، شمع روشن را فراموش کنید و در تمرکز هنری خود گم شوید. جای شمع ها را به خاطر داشته باشید و مطمئن شوید که موی آویزان و لباس اطراف شمع قرار نگیرد. شمع ها را در نزدیکی هر چیزی که به سرعت آتش می گیرد، مانند پرده یا رومیزی های بلند نگذارید. هرچه تعداد شمع ها بیشتر باشد، به مراقبت بیشتری نیاز است. (بهتر است شخصی مسئول ایمنی شمع باشد)

– مراقب شمعی که در نزدیک پرده قرار گرفته باشید، زیرا جریان هوا باعث جابجایی پرده می شود. در صورت تماس پرده با شعله شمع، آتش به سرعت در محور عمودی گسترش می یابد. حتی با وجود بسته بودن پنجره، هر حرکت ضعیفی می تواند برای ایجاد نسیم کافی باشد و پرده توری را به مسیر شعله شمع هدایت کند.

– هیچ گاه شمع های در حال سوختن را بدون ملاحظه رها نکنید. اگر کاری برای تان پیش آمد، ابتدا شمع ها را خاموش کنید، مگر این که شخص دیگری مراقب آن ها باشد. وزش ناگهانی باد و افتادن شمع بسیار آسان و خطر آتش سوزی بسیار زیاد است. همچنین افتادن شمع باعث ریختن موم داغ می شود که می تواند به سطوح مختلف آسیب برساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.