چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفت – بخش سوم

قسمت 3 از 3:

عکاسی

1. سوژه مورد نظر را در حالت ایستاده قرار دهید و فوکوس را تنظیم کنید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتپس از روشن شدن دوربین، یک صندلی، آباژور، جارو یا هر شی دیگری را در محل عکاسی پرتره قرار دهید، سپس، فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید یا از تنظیمات فوکوس خودکار برای وضوح تصویر استفاده کنید.

– در اکثر تلفن ها با لمس صفحه فوکوس خودکار انجام می شود.

– در دوربین DSLR تنظیمات فوکوس معمولاً در کنار خود لنز قرار دارد . “M” مخفف تنظیم دستی (Manual) است در حالی که “A” مخفف اتوماتیک (Automatic) است. زمانی که دوربین در حالت اتوماتیک تنظیم شد، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، لنز مطابق آن چه در منظره یاب مشاهده می کنید تنظیم می شود.

2. تایمر دوربین را تنظیم کنید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتهر دوربین دارای تنظیم تایمر است که مدت زمانی برای حرکت از پشت دوربین به محل عکاسی اختصاص می دهد. متأسفانه هر بار که می خواهید عکس بگیرید باید این روند را تکرار کنید. برای گرفتن هم زمان چندین عکس، یک فاصله سنج یا شاتر از راه دور را به دوربین خود وصل کنید و از آن استفاده کنید.

– فاصله سنج یک وسیله جانبی خودکار است که به دوربین وصل می شود. آن را به گونه ای تنظیم کنید که هر 1، 5 یا 10 ثانیه یک عکس بگیرد تا حالت چهره شما بعد از هر بار عکس گرفتن تغییر کند. از فاصله سنج ها به طور معمول برای ساخت فیلم های استاپ موشن یا در عکاسی تایم لپس (تصویربرداری زمان گریز) استفاده می شود.

– ریموت شاتر وسیله ای است که به دوربین وصل می شود. می توان در هر مکانی برای گرفتن عکس بدون قرارگیری در پشت دوربین به دکمه آن ضربه بزنید.

3. به جای خود بروید و ژست بگیرید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتهنگامی که تایمر را تنظیم کردید، به سرعت به نقطه مورد نظر بروید. دقیقاً در کانون اصلی تصویر قرار بگیرید. نفس عمیق بکشید و حالت یا ژست مدنظرتان را بگیرید.

– برای عکس پرسنلی، حتما بازوهای تان را در کنار خود شل کنید و صاف بایستید. بازوهای منقبض فرد را کمی قوز دار نشان می دهد و باعث می شود او دروغگو یا خسته به نظر برسد.

– اگر با قرار دادن دست تان در جیب احساس راحتی می کنید، حتما این کار را انجام دهید.

– اگر برای پرتره های هنری ماهرانه عکاسی می کنید، احساس راحتی کنید و هر حالتی را که فکر می کنید سازگار با تصویر مورد نظرتان است بگیرید.

4. نتایج عکس خود را مرور کرده و در صورت لزوم تغییر در تنظیمات اعمال کنید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتپس از گرفتن یک عکس، دوربین را بردارید و تصویر خود را بررسی کنید. از عکس اول به عنوان نمونه ای برای ظاهر خود و تنظیمات دوربین استفاده کنید. اگر تصویر خیلی تاریک است، سعی کنید ایزو 100-200 را بالا ببرید یا سرعت شاتر را کم کنید. اگر تصویر تار است، فوکوس را دوباره تنظیم کنید. اگر تصویر در نور زیاد محو شد، قبل از پایین آوردن سرعت شاتر، ISO را به 400-200 کاهش دهید.

– بسیار بعید است که اولین عکس شما خوب به نظر برسد. نگران نباشید هرچه به تنظیمات مناسب برای عکس خود نزدیک شوید، احتمال یافتن عکس پرتره عالی بیشتر خواهد بود!

5. عکاسی را تا زمانی که چندین گزینه انتخابی از عکس پرتره بدست آوردید ادامه دهید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتپس از تطبیق تنظیمات بر اساس اولین تصویر، به گرفتن عکس ادامه دهید. در صورت لزوم تنظیمات خود را تغییر دهید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب چندین عکس بگیرید. حداقل 10تا 20 تصویر ثبت کنید تا احتمال عالی شدن حداقل 1 عکس پرتره تان زیاد شود!

– هرچه تصاویر بیشتری بگیرید، احتمال ثبت عکس مطلوب بیشتر می شود. با این وجود مرتب کردن صدها عکس می تواند زمان بر باشد! در حالت ایده آل، شما باید حداقل 5 گزینه برای انتخاب داشته باشید.

6. عکس های خود را با استفاده از نرم افزار ویرایش حرفه ای ادیت کنید

چگونه می توان از خود عکس های حرفه ای گرفتاگر مهارت استفاده از برنامه ویرایش پیچیده مانند فتوشاپ را دارید، عکس های خود را بارگذاری کرده و موارد دلخواه در برنامه ویرایش را تنظیم کنید. در غیر این صورت، یک برنامه ویرایش ساده و رایگان مانند Photoshop ، PhotoScape، Express یا Gimp را دانلود کنید. تصاویر خود را کراپ کنید تا بهترین فاصله بین بدن و فضای خالی را بدست آورید، سطح نور را تنظیم کنید و فیلترها را مطابق میل خود بکار گیرید تا جلوه عکس های شما بهتر شود.

– اگر رنگ نور خاموش است، تنظیمات تعادل رنگ سفید (وایت بالانس) را تغییر دهید. از تنظیمات روشنایی یا کنتراست برای روشن یا تیره شدن تصویر و کنترل نور عکس استفاده کنید.

– در عکس های حرفه ای معمولاً از فیلترهای شفاف دوربین استفاده نمی شود. اگر می خواهید جذاب شوید و خلاقیت به خرج دهید، فیلترهای سیاه و سفید را انتخاب کنید!

– اگر با تلفن خود عکاسی می کنید، برای تغییر عکس روی دکمه “ویرایش” در صفحه گالری کلیک کنید. گرچه همیشه می توان عکس های دوربین را با یک برنامه رایانه ای ویرایش کرد.

– در یک عکس حرفه ای، نسبت بین سوژه و پس زمینه باید 2:1 باشد. فوکوس باید روی فرد باشد، نه پس زمینه.

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.