ایزو (ISO) در عکاسی – بخش سوم

کاهش نويز و افزايش کيفيت تصوير

برخی از عکاسان تصور می کنند که بهترين راه برای ثبت تصاویر با کیفیت، استفاده از ایزوی پایه است. با این حال، همان گونه که بیان شد، این کار همیشه جواب نخواهد داد. گاهی اوقات، هنگامی که محیط عکاسی کم نور است، چاره ای جز انتخاب عدد بالایی برای ایزو ندارید.

فقط در صورتی که نور کافی وجود داشته باشد، باید از ایزوی پایه استفاده کنید. اگر در محیط های کم نور از ایزوی 100 استفاده کنید، تصاویر گرفته شده بسیار تیره خواهند بود. به طور مشابه، در صورتی که از سرعت بالای شاتر استفاده کنید، همانند زمانی است که در محیط کم نور عکاسی می کنید (چرا که با بالاتر رفتن سرعت شاتر، میزان زمانی که حسگر دوربین قادر به دریافت نور است، کم می شود). بنابراین در عکاسی ورزشی و عکاسی از حرکات سریع، انتخاب عدد بیشتر برای ایزو، تنهاترین گزینه شما خواهد بود.

برای افزایش کیفیت تصاویر، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. تنظیمات دیافراگم را به گونه انجام دهید که عمق میدان مورد نظر شما را ایجاد کند.

2. ایزو را به مقدار پایه تنظیم کنید و برای نوردهی مناسب، سرعت شاتر را تغییر دهید.

3. در صورتی که سوژه عکاسی شما واضح نیست، تا زماني که تاری تصویر از بين برود، به تدریج ایزو را بالا برده و از سرعت زیادی برای شاتر استفاده کنید.

4. در صورتی که عدد ایزو زیاد شده باشد و قادر به استفاده از دیافراگم وسیع تری باشید، تا زمان رسیدن عدد ایزو به سطح قابل کنترل تری، دیافراگم را بازتر کنید، حتی اگر مجبور باشید از عمق میدان مورد نظر خود چشم پوشی کنید.

در صورتی که مراحل بالا را دنبال کنید، تصاویر خود را با کیفیت بالاتری ثبت خواهید کرد. شما باید با تمرین و تکرار، تعادل ایده آلی بین نویز، تاری ناشی از حرکت و عمق میدان به دست آورید.

سوالات رايج دررابطه با ایزو

آیا ایزو همان حساسیت حسگر است؟

این تصور، یکی از متداول ترین اشتباهات در مورد ایزو است. اگرچه برای درک عملکرد ایزو، می توان آن را همانند حساسیت حسگر دوربین فرض کرد؛ اما ایزو همان حساسیت حسگر نیست، بلکه ایزو نگاشتی است از میزان نور ورودی به روشنایی تصویر خروجی. در واقع، ایزو با دریافت میزان نور ورودی، میزان روشنایی تصویر خروجی را به دوربین اعلام می کند.

آیا ایزو از پارامترهاي نورپردازی است؟

ایزو از پارامترهاي نورپردازی نیست. سرعت شاتر و دیافراگم با دریافت نور فیزیکی، باعث می شوند تصویر روشن تری به ثبت برسد؛ اما ایزو، تصویر گرفته شده را روشن تر می سازد. از همین رو، عکاسان ایزو را جزء پارامترهای نورپردازی به حساب نمی آورند.

آیا افزایش مقدار ایزو مانند روشن تر ساختن تصویر در کامپیوتر است؟

اگرچه این سوال، سوال هوشمندانه ای است؛ اما در واقع یک تصور اشتباه است. نرم افزارهایی که برای روشن تر کردن تصویر در کامپیوتر به کار می روند، با نمایان کردن بیشتر نویز این کار را انجام می دهند و از همین رو می توان آن را مانند افزایش ایزو در نظر گرفت؛ اما تفاوتی که میان این دو روش وجود دارد این است که افزایش ایزو در دوربین، تصاویر با کیفیت تری را نسبت به روشن تر کردن تصویر در کامپیوتر ایجاد می کند. به عبارت دیگر، در مواقع لزوم، بهتر است به جای عکاسی با ایزوی 100 و روشن تر کردن آن در نرم افزارهایی مانند Lightroom، با ایزوی 800 عکاسی کنیم.

چگونه ایزو بر تصویر اثر می گذارد؟

ایزو افزون بر افزایش یا کاهش روشنایی تصویر، بر سطح نویز و دامنه دینامیک تاثیر می گذارد. هنگام تنظیم ایزو در حالت پایه، تصاویر گرفته شده کم ترین مقدار نویز و بیشترین دامنه دینامیک را خواهند داشت و دست شما را برای ویرایش باز خواهند گذاشت. با افزایش ایزو، سطح نویز افزایش یافته و دامنه دینامیک کاهش خواهد یافت.

بهترین تنظیم ایزو در محیط های کم نور چیست؟

هنگام عکاسی در محیط کم نور، سرعت شاتر به طور معمول کاهش می یابد و منجر به لرزش دوربین یا تاری ناشی از حرکت می شود. برای اجتناب از این موارد، باید ایزو را به مقدار بالاتری مانند 1600 افزایش دهید. نسبت به دیافراگم و نور موجود در محیط، ممکن است نیاز به افزایش بیشتر ایزو هم وجود داشته باشد.

بهترین تنظیم ایزو برای عکاسی منظره چیست؟

هنگام عکاسی از مناظر، باید از یک سه پایه استفاده کرده و ایزو را به مقدار پایه آن که به طور معمول 100 است، تنظیم کنید.

مترجم: منيره غفرانی

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش اول

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش دوم

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.