روش استفاده از رنگ ها برای یک عکس خیره کننده

رنگ در عکاسی

رنگ یکی از عناصر اصلی در هنر عکاسی به شمار می آید. رنگ ها با هم یک تصویر را با مفهوم و پیام مورد نظر عکاس انتقال می دهند. در عکاسی، برای ایجاد احساسات؛ عکاسان بر ترکیب رنگ ها تمرکز بیشتری می کنند.

مفهوم رنگ در عکس ها شاید ساده به نظر برسد اما دانستن اینکه چطور باید بتوانید از آنها استفاده کنید، یک موضوع مهم و دریچه ی جدید به دنیای عکاسی به شمار می آید.

در این مقاله راهکارهای مختلفی را برای ایجاد تصاویر جذاب با کمک رنگ های متنوع به شما توضیح می دهیم.

رنگ در عکاسی

7 روش استفاده از رنگ برای عکس

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

با توجه به ترکیبات و دستکاری رنگ ها، شما می توانید مفهوم و عمق بیشتری به عکس های خود دهید. به این موارد دقت کنید، استفاده از هر کدام از این سبک های رنگ به ایجاد یک عکس خیره کننده کمک می کند.

1. از رنگ های پر رنگ استفاده کنید

ساده ترین راه برای ایجاد جذابیت با رنگ، استفاده از رنگ های پر رنگ و قوی است. شما می توانید ترکیبی از رنگ های مختلف را به صورت یک رنگین کمان استفاده کنید یا اینکه از یک رنگ خاص تر به عنوان محوریت اصلی رنگ استفاده کنید.
دقت کنید که استفاده ی بیش از اندازه از رنگ های مختلف در عکس، عکس را از آن سطح زیبایی طبیعی خارج می کند.

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

در این تصویر می بینید که تنها با یک موضوع اصلی (قاشق اندازه گیری رنگی) روی یک بک گراند آبی؛ عکاسی شده است. رنگ های چشمگیر این قاشق ها در نهایت یک عکس زیبا را خلق کرده اند.

2. از رنگ پاستل استفاده کنید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

رنگ های سبک تر و ملایم نیز می توانند تصویر زیبایی را خلق کنند. سعی کنید تقریبا از تک رنگ ها استفاده کنید، رنگ های پاستل دارای سایه های بسیار کم و کنتراست کمی هستند و برای پرتره و عکاسی خارج از منزل مناسب هستند.

3. از تک رنگ استفاده کنید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

از لحاظ فنی، سیاه و سفید، سفید و خاکستری؛ رنگی نیستند. با این حال، بسیاری از عکاسان، از این تک رنگ ها برای عکس های مختلف استفاده می کنند. عکس های سیاه و سفید معمولا می توانند تضادهای خاص را به نمایش بگذارند و جلب توجه زیادی نیز برای مخاطبان دارند.

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

رنگ قهوه ای نیز از دیگر رنگ هایی است که برای عکاسی تک رنگ استفاده می شود و به خصوص برای نمایش چوب و صنایع مرتبط می توانند عکس های هنری خلق کنند.

4. یک موضوع رنگی را برجسته تر کنید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

همانطور که در این عکس می بینید، دستمال سفره زرد خیره کننده و برجسته تر از اجزای دیگر عکس است. رنگ پس زمینه از رنگی استفاده شده است که رنگ دستمال سفره را کم رنگ نمی کند. این یک نکته ی مهم در انتخاب رنگ در عکاسی است؛ تصور کنید اینجا سفره زیر قرمز بود، مطمئن باشید چشمگیر بودن رنگ زرد را کاهش می داد.

سایر زمینه هایی که می توانید به عنوان رنگ های خنثی استفاده کنید، خاکستری، سیاه و سفید یا هر رنگی است که سایه عمیقی داشته باشد. برای بهترین نتایج خلاق باشید و ترکیب عکس خود را ساده اما خیره کننده انتخاب کنید.

5. یک رنگ غالب داشته باشید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

به جای استفاده از ترکیبی از رنگ های پر رنگ و مختلف، می توانید از یک طیف رنگی استفاده کنید؛ یعنی از مجموعه ای از اشیاء که رنگ واحدی را دارند. این رنگ مسلط بر عکس شما می شود و معمولاً عکس های بسیار زیبایی خلق می شود.

در این تصویر ببینید چگونه روبان، شمع، ظرف و سایر وسایل با مرکزیت رنگ قرمز چیدمان شده اند. نور زرد و نارنجی شمع ها نیز توانسته است زیبایی این عکس را بیشتر از پیش کند. برای تاثیر بیشتر از رنگ های اصلی استفاده کنید.

6. رنگ های مکمل را فراموش نکنید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

استفاده از رنگ های مخالف یکدیگر در چرخه رنگ، رنگ مکمل نامیده می شود. این رنگ ها معمولا هنگامی که رنگ مکمل در یک عکس قرار می گیرد، برای اصلاح رنگ در تصویربرداری و روشنایی استودیو بسیار مفید است.

به این عکس غروب نگاه کنید و ببینید چطور، رنگ های نارنجی در آسمان، مکملی زیبا برای رنگ های آبی و سفید شده است.

برای استفاده از رنگ های مکمل در عکس های خود به راهنمای زیر دقت کنید:

زرد- بنفش

آبی- نارنجی

قرمز- سبز

زرد،نارنجی – آبی،بنفش

نارنجی،قرمز – آبی،سبز

قرمز،بنفش – سبز،زرد

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

7. از رنگ ها برای تحریک احساسات استفاده کنید

رنگ در عکاسی
رنگ در عکاسی

از خیلی از رنگ ها می توان برای نشان دادن احساسات استفاده کرد، رنگ قرمز می تواند نمایشگر خطر یا خشم باشد.

زرد رنگ شاد و خیره کننده است.

سبز هیجان و جنب و جوش می آورد.

آبی سرد و آرام است.

اگر شما رنگ ها را بهتر بشناسید، بهتر نیز می توانید در عکس از آنها استفاده کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.