چطور یک عکاس خلاق باشیم؟

خلاقیت در عکاسی

عکاسی امروزه به یک سبک و حرفه تبدیل شده است و دیگر مانند گذشته نیست که یک عکاس طیف وسیعی از موضوعات مختلف را عکاسی کند.

با پیشرفت علم و فناوری در همه ی زمینه ها، عکاسی نیز از این قافله عقب نماند و امروزه به عنوان یک دانش تخصصی محسوب می شود. عکاسان می توانند رشته ی مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند و در زمینه ی آن تحصیل کنند و دنیایی از اطلاعات خاص را به دست بیاورند.

اما این سوال پیش می آید که آیا همه ی عکاسان موفق می شوند و آیا همه می توانند به جایگاه مناسبی برسند؟ پاسخ این است که عکاسی نیز مانند همه ی مشاغل دیگر چنانچه فاقد خلاقیت و نوآوری باشد، یک کار ساده و تقلیدانه از بقیه می شود و خوب واضح است که نتیجه ی خیلی خاصی نخواهد داشت.

خلاقیت در عکاسی

یک مثال ساده این است که شما در نظر بگیرید یک رستوران در خیابان شما افتتاح می شود در شرایطی که رستوران های زیادی در این محله ی شما قرار دارند، واضح است که اگر این رستوران نتواند غذای جدید یا طعم جدید را ارائه دهد نمی تواند موفق باشد. اینکه یک رستوران دقیقا مانند بقیه همان غذاهای تکراری را پخت و پز کند و طعم و کیفیت تازه ای را ارائه ندهد؛ طبیعی است که در همان رده ی بقیه قرار خواهد گرفت.

یک رستوران موفق تلاش می کند تا چیزی را به مشتری بدهد که مشتری بداند در هیچ رستوران دیگری نمی تواند دقیقا مثل آن را پیدا کند.

در خصوص عکاسی نیز ماجرا به همین شکل است و چنانچه عکاس تلاش نکند تا در کار خود هنر را به شیوه ی خلاقانه ای پرداخت کند، نمی تواند موفق باشد و در نتیجه او نیز می شود یک آتلیه عکاسی مانند آتلیه های دیگر.

برای خلاقیت چه باید کرد؟

برای اینکه خلاق باشید نیاز است که ابتدا خوب و حساب شده مطالعه کنید. سبک های مختلف عکاسی را بشناسید. ترفندها را بدانید. از تجهیزات کار خود آگاهی داشته باشید. در نهایت برای سبک کاری خود، تحقیق و بررسی های دقیق تری انجام دهید.

شما می توانید به سادگی با یک جستجو در اینترنت و سایر شبکه های مجازی، انواع ایده های بی شمار عکاسی در حیطه ی کاری خودتان را مشاهده کنید.

خلاقیت در عکاسی

سپس بتوانید با مطالعه ی گسترده تر و ایجاد فضاهایی برای عکاسی در زمینه ی کاری خود، آزمون و خطا کنید. شما فقط با این روش ها می توانید یک عکاس خلاق باشید؛ دقیقا در شرایطی که تلاش کنید کاری را به مخاطب خود ارائه دهید که او مطمئن باشد هر عکاسی نمی تواند این عکس ها را بگیرد. یک خلاقیت ناب؛ چیزی است که هر مشتری ای به دنبال آن است.

در حین کار نظرات دیگران را جویا شوید، مطمئن باشید اگر فقط نظر خودتان برای خودتان مهم باشد؛ طبیعی است که دیدگاه منتقدانه ای نمی توانید داشته باشید و ناخودآگاه از کار خود راضی و خرسند هستید.

حتی اگر یک مخالف یا یک منتقد منطقی داشته باشید، باید نظر او برای تان مهم باشد، شاید گره عدم پیشرفت شما همین نقد منصفانه و صحیح باشد.

نقدها را با دیگر دوستان یا اشخاص خلاق دیگر که در اطراف شما هستند مطرح کنید. آستانه ی صبر خود را بالا ببرید؛ تحمل خود را برای شنیدن انتقادات زیاد کنید و سعی کنید تا هر نقدی را حسابی بررسی کنید و در صورتی که با دیدگاه منطقی خودتان و دیگران، به نظرتان درست می آمد، سعی در رفع آن کنید.

آموزش گام به گام عکاسی از نوزاد

آموزش ویدیویی عکاسی از نوزاد

15 ایده برای عکاسی پاییز

آتلیه کودک در شرق تهران

آتلیه نوزاد در شرق تهران

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.