10 اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال

اشتباهات عکاسی دیجیتال

برخی مشکلات و اشتباهات خاصی در عکاسی وجود دارد که معمولاً برای عکاسان تازه کار و با تجربه اتفاق می افتد. خبر خوب این است که با داشتن مهارت کمی می توان این اشتباهات را اصلاح کرد و مانع از بروز آن ها شد.

1. تصاویر تار

اشتباهات عکاسی دیجیتالیکی از مهم ترین شکایات عکاسان آماتور این است که تصاویر آنها مات می شود. پاسخ ساده برای این مشکل این است که نور کافی به سنسور دوربین نمی رسد، بنابراین دوربین در تلاش است تا یک تصویر واضح بگیرد. روش های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد شامل: استفاده از سه پایه یا مونوپاد (در شرایط کم نور ضروری است!) ، انتخاب تنظیمات بالاتر ISO برای سرعت شاتر بیشتر یا استفاده از فلش برای فریز کردن حرکت تصویر.

2. کنتراست خیلی زیاد

اشتباهات عکاسی دیجیتالدر یک عکس با کنتراست بیش از حد، تفاوت زیادی بین نواحی روشن (پرنور) و تاریک تر (سایه) وجود دارد. این مشکل در عکس های روز آفتابی بسیار مشهود است. برای پر کردن نواحی سایه دار و تاریک تصویر، از فلش استفاده کنید و سعی کنید یک یا دو درجه نوردهی تصویر را کم کنید تا تفاوت ایجاد شده را ببینید.

3. قرمزی چشم

اشتباهات عکاسی دیجیتالاگرچه قرمزی چشم به راحتی با یک نرم افزار ویرایش تصویر قابل اصلاح است، اما بهتر است بدانید چگونه از بروز آن جلوگیری کنید. قرمزی چشم معمولاً برای سوژه های با چشم روشن رخ می دهد، این گونه که نور فلاش دوربین از شبکیه چشم آن ها منعکس می شود. شما می توانید با به کار نبردن فلش دوربین در عکاسی تان در هر زمان ممکن از قرمزی چشم سوژه تصویر جلوگیری کنید، همچنین بسیاری از دوربین ها حالت کاهش اتوماتیک قرمزی چشم دارند. روش دیگر این است که سوژه به نقطه ای دور از لنز دوربین برای عکس نگاه کند تا از انعکاس در چشمش جلوگیری شود. ترفند آخر این است که اگر نور اتاق روشن تر شود تا حداکثر نور به چشم سوژه منتقل شود، به دلیل نور روشن تر، مردمک چشم او تنگ تر و مانع از قرمزی می شود. اگرچه در بیشتر مواقع، این روش ممکن است عملی نباشد.

اشتباهات عکاسی دیجیتال

4. رنگ های مغایر

اشتباهات عکاسی دیجیتالمغایرت داشتن رنگ ها یا پوشش رنگی مسئله ای پیش پا افتاده در عکاسی دیجیتال است. در تصویر دیجیتالی می توان از تنظیمات تعادل رنگ سفید (WB) برای مقابله با این مشکل استفاده کرد. برای سناریو تنظیمات “خودکار” یا تراز سفیدی مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک عکس فضای داخل به نظر نارنجی می رسد، زیرا لامپ رشته ای (تنگستن) نور زرد یا نارنجی ساطع می کند. تنظیمات تنگستن که برای این سناریو در نظر گرفته شده است، نور آبی را برای توازن رنگی تصویر ایجاد می کند.

5. جزئیات کمتر در تصاویر، بهتر است

اشتباهات عکاسی دیجیتالشما در هنگام کادربندی و ترکیب بندی عکس، می خواهید تصویر جالب و چشم نوازی را ثبت کنید. حتما از چیزهایی که منجر به حواس پرتی بیش از حد تصویر می شود جلوگیری کنید. به طور معمول، در کادر عکس یک نقطه کانونی یا منطقه اصلی کافی است. اگر در پس زمینه یک نقطه کانونی دارید و در عین حال پیش زمینه شلوغی دارید که حواس بیننده پرت می شود (مانند صخره ها)، با بزرگنمایی، تصویر را کراپ کنید تا از مواردی که منجر به حواس پرتی می شود جلوگیری کنید. این کار را می شود بعداً با نرم افزار ویرایش تصویر انجام داد. نکته مهم به دست آوردن عکسی است که چشم بیننده به سمت سوژه اصلی جلب شود.

6. سوژه خیلی دور

اشتباهات عکاسی دیجیتالشما در هر عکسی که می گیرید، می خواهید سوژه ای جذاب در کادر تصویرتان بیفتد. سوژه ای که خیلی دور باشد، تأثیر زیادی در جذابیت تصویر نخواهد گذاشت. با استفاده از یک لنز تله فوتو با کیفیت زوم خوب می توانید به سوژه نزدیک شوید یا بعداً با استفاده از نرم افزار ویرایش تصویر، عکس را کراپ کنید. به یاد داشته باشید که تصویر را با بالاترین وضوح ممکن بگیرید، زیرا کراپ کیفیت عکس را کاهش می دهد.

7. وضوح پایین

اشتباهات عکاسی دیجیتالعکاسی با رزولوشن پایین می تواند امکان ذخیره تصاویر بیشتری را به کارت حافظه دوربین بدهد، اما این کار ایده خوبی نیست. استفاده از تنظیمات وضوح پایین منجر به کم شدن کیفیت تصویر می شود و شما بدون توجه به پیکسل تصویر قادر به چاپ عکس هایی با ابعاد بزرگ نخواهید بود. افزون بر این، هر بار که شما یک فایل jpeg را ذخیره می کنید، کیفیت آن کمی کاهش می یابد. اگر با یک فایل کوچک شروع به کار کنید، گزینه های ویرایش شما بسیار محدود خواهد بود. کارت های حافظه جانبی بیشتری خریداری کنید و عکس های خود را با وضوح بالاتر بگیرید تا از فایل های تصویری با کیفیت پایین جلوگیری کنید.

8. نویز بسیار زیاد

اشتباهات عکاسی دیجیتالنویز تصویر دوربین دیجیتال مشابه دانه موجود در فیلم عکاسی (نگاتیو) است، نویز مانند لکه های کوچک ناخوشایند روی تصویر است. هرچه تنظیمات ISO بالاتر باشد، نویز بیشتری در عکس ظاهر می شود و هرچه تصویر را بزرگتر کنید، می توانید نویز بیشتری ببینید. تصاویر شب در معرض نویز بیشتری هستند، زیرا دوربین در تلاش برای ثبت جزئیات است. برای کاهش نویز، بیشترین تنظیمات کیفیت تصویر را انتخاب کنید و همیشه از سه پایه در عکاسی استفاده کنید تا بتوانید از پایین ترین تنظیمات ISO بدون تاری عکس بهره ببرید.

اشتباهات عکاسی دیجیتال

9. عکس با نوردهی کم

اشتباهات عکاسی دیجیتالتصویر با نوردهی ناکافی بسیار تاریک می شوند، زیرا در هنگام گرفتن عکس نور کافی به سنسور دوربین نرسیده است. اگر در صفحه LCD دوربین خود مشاهده کردید که تصویری بیش از حد سایه دار و با نوردهی کم است، می توانید دریچه دیافراگم را بازتر کنید تا نور بیشتری وارد شود. همچنین می توانید نوردهی را در دوربین های DSLR تنظیم کنید، “+” را تقریبا 1/2 درجه افزایش دهید تا نور بیشتری به تصویرتان اضافه شود.

10. عکس با نوردهی بیش از حد

اشتباهات عکاسی دیجیتالاگر عکس شما بسیار روشن و فاقد جزئیات است، بیش از حد نوردهی شده است. به این معنی که نور زیادی به سنسور دوربین رسیده است. نوردهی بیش از حد به خصوص برای عکاسی در نور زیاد روز یا سوژه های با رنگ روشن مناسب نخواهد بود. برای بهبود نوردهی می توانید تنظیمات آن را 0.5 یا 1 درجه کم کنید تا بتوانید جزئیات بیشتری را در تصویرتان مشاهده کنید. افزون بر این، برای بدست آوردن نتایج مطلوب از نورسنجی نقطه ای استفاده کنید. یک منطقه با رنگ خاکستری متوسط را در تصویر خود به عنوان راهنما انتخاب کنید.

ترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.