10 نکته اساسی در ترکیب بندی – بخش اول

ترکیب بندی چیست

یکی از ابتدایی ترین فاکتورهایی که نظر و توجه بیننده را جذب عکس می کند، ترکیب بندی است.

ترکیب بندی عالی تکنیکی برای تشخیص عکاس آماتور از حرفه ای و علاقه مند است. نحوه قرارگیری متفاوت اشیا در کادر تصویر، ترکیب بندی را نشان می دهد و این مهارت باعث ایجاد حس عمیق و تبدیل یک عکس ساده به اثری هنری می شود.
ترکیب بندی یکی از مهم ترین المان های هنر عکاسی است و مهارتی است که با تمرین و تکرار زیاد کسب می شود.

1. تمرکز بر توجه بیننده

ترکیب بندی چیستبرای بالا بردن کیفیت عکس، باید مطمئن شوید که سوژه اصلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و دید مخاطب دقیقاً به همان نقطه ای که می خواهید جذب می شود.

این کار را می توان به روش های مختلف خلاقانه، هنری و نمادین انجام داد. ابعاد، رنگ، شکل و نحوه تقابل سوژه با بقیه المان های موجود در تصویر (پیش زمینه، زمینه میانی و پس زمینه) روش هایی برای تمایز و توجه مستقیم به سوژه است.

ترکیب بندی چیست

2. تعادل، چیدمان، ترتیب

ترکیب بندی چیستچیدمان منظم عناصر منجر به ثبت عکس هایی با ظاهر جذاب و جالب می شود.

در هنگام ترکیب بندی عکس، به دنبال تعادل در رنگ، نوردهی و قرارگیری اشیاء در مستطیل کادر تصویرتان باشید. وقتی صحبت از “تعادل” در عکاسی می شود، منظور ترکیب بندی است که در آن عناصر بصری به گونه ای دلپذیر و خوشایند در کنار هم قرار گرفته اند.

در بعضی از عکس های گروهی (از دوستان و خانواده) سوژه ها در مرکز کادر بدون هیچ طرح مشخصی قرار می گیرند و هدف آن ها غیر از جا دادن همه افراد در کادر تصویر، بدون توجه به پر کردن موثر کادر، چیز دیگری نیست. اینجور عکس های معمولی فاقد ترکیب بندی جالب در چیدمان است و احتمالاً فضای خالی زیادی بالای سر افراد وجود دارد.

شما می خواهید با خلاقیت در موقعیت و نحوه قرارگیری وضعیت دوربین به ترکیب بندی و پرسپکتیو جالبی دست یابید، به گونه ای که این ترکیب بندی، نما یا چشم انداز بی نظیری از جهان را ارائه دهد. برای نمونه، اگر وقتی حیوان خانگی یا نوزادتان به دوربین نزدیک می شود، دوربین را در سطح زمین قرار دهید، ترکیب بندی و نمای آن عکس بسیار جالب تر از تصویری است که دوربین از بالای سر حیوان خانگی یا نوزاد گرفته شود.

مانند بسیاری از مفاهیم هنری، مهارت پرسپکتیو و ترکیب بندی در عکاسی یا به صورت غریزی به دست می آید، یا می توان آن را از طریق تمرین و مطالعه ارتقا داد.

3. استفاده از کنتراست

ترکیب بندی چیست

ترکیب بندی چیستکنتراست در نورپردازی، روش دیگری برای افزودن بعد به تصویر است. کنتراست تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت عکس است.

با تنظیم کنتراست، عمق تصویر بیشتر و کیفیت سه بعدی عکس به طور شگفت انگیزی بهبود می یابد و این المان یک شاهکار و معیاری عالی برای محک عکس های شما می باشد. همچنین می توانید از کنتراست برای شکل و ابعاد تصویر استفاده کنید تا پیچیدگی عکس های تان را تحت تاثیر قرار دهید؛

اشکال هندسه ای متضاد، تنش تماشایی را ایجاد می کند که شما با دیدن تصاویر آن، احساس می کنید داستان های زیادی در آن نهفته است.

4. قاب در قاب

ترکیب بندی چیستتکنیک قاب در قاب یک مفهوم هنری در نقاشی است که عکاسان آن را به کار می برند و از یک کادر (مانند در، پنجره، آینه، طاق) در داخل کادر اصلی خود استفاده می کنند تا یک سوژه یا شیء را از سایر عناصر تصویر مجزا کنند.

نکته اصلی استفاده از تکنیک قاب در قاب، اطمینان از این است که قاب از نظر شکل و ابعاد از هم متمایز باشد، فوکوس واضحی داشته باشد و توجه بیننده بلافاصله به آنچه که دقیقاً مورد نظر عکاس است معطوف شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر

نظرات بسته شده است.