8 نکته برای عکاسی در شب

تنظیمات و تکنیک های دوربین برای عکاسی در شب بسیار مهم است. اگر درباره ی عکاسی در شب اطلاعات کافی ندارید، حتما مطلب راهنمای عکاسی در شب را نیز مطالعه کنید.

مثلث نوردهی

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب به درک درستی از مثلث نوردهی نیاز دارد و شامل تعادل سه مؤلفه است که همیشه در کنار هم قرار می گیرند تا پرتوگیری تصاویر کامل باشد. اگر یک عنصر بیش از حد باشد، برای حفظ تعادل باید یک یا هر دوی دیگر را کاهش داد.

سه عنصر مثلث شامل: زمان شاتر، دیافراگم و ISO است.

سایر تنظیمات دوربین

چند نکته دیگر وجود دارد که باید به خاطر بسپارید تا عکس های شبانه مطلوب تر شوند. سیستم فوکوس به ندرت در تاریکی کار می کند، بنابراین بهتر است فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید. اگر عکاسی آسمان یا اشیاء دور را انجام می دهید، استوانه لنز را روی بی نهایت قرار دهید. توجه داشته باشید که بی نهایت در واقع توقف لنز نیست. بیشتر لنزها می توانند فراتر از بی نهایت باشند.

همچنین از توازن خودکار خودداری کنید. اگر در فایل خام مشغول تصویربرداری هستید، می توانید بعداً در مرحله پس تولید این مشکل را برطرف کنید. توازن رنگ خودکار به ندرت در نور کم کار می کند.

در صورتی که دوربین روی یک سه پایه خوب نصب شود، دیگر نیازی به استفاده از تثبیت کننده نوری تصویر نیست. گردش موجود در لنز ممکن است لرزش و حرکت ناخواسته اضافی را به دوربین وارد کند.

عکس های فایل خام در شب بهترین هستند. می توانید مواردی را که حتی متوجه آن نشده اید اصلاح کنید، مشکلات مربوط به تراز سفیدی را برطرف کنید و سایه ها را بیشتر از هر قالب دیگری زیاد کنید.

آتلیه عکاسی8 نکته برای عکاسی در شب

نکته 1 – آزمون و خطا را دست کم نگیرید

عکس های شبانه آزمون و خطا هستند. برای دیدن روش کار دوربین و درک تنظیمات آن، باید چند عکس تست بگیرید. برای یافتن هر چیزی نزدیک به سرعت مناسب شاتر، باید تصاویر براکت داشته باشید.

در شب چشمان شما حساس و با محیط تاریک سازگار می شود. بیشتر صفحه نمایش دوربین بسیار روشن است و تصاویر را روشن تر از آنچه است نشان می دهد.

برای جلوگیری از رفتن به خانه با تعدادی از عکس های تاریک و کم نور، همیشه تصاویر روشن تر صفحه نمایش را ترجیح دهید. اما برای محافظت بیشتر، تا زمانی که تصاویر براکت در وضعیت های مختلف نگرفته اید، ترکیب را تغییر ندهید و حرکت نکنید. درجه عدسی را بالا برده و پرتوگیری طولانی را تنظیم کرده و عکس بگیرید.

در برابر اصرار برای حذف عکس ها قبل رسیدن به خانه و مشاهده آن ها در رایانه مقاومت کنید. ممکن است خیلی از آن ها را پاک کنید اما قبل از تصمیم گیری آن ها را در مانیتور مناسب نگاه کنید.

نکته 2 — HDR: گستره پویای بالا

شب زمان مناسبی برای امتحان کردن تصاویر اچ دی آر است. تصاویر اچ دی آر با گرفتن چندین عکس، معمولاً سه اما گاهی خیلی بیشتر ساخته می شوند و آن ها را به همراه نرم افزار ویرایش روی هم قرار می دهد. یک ترکیب نهایی را به دست آورید که گستره پویایی بالاتری نسبت به دوربین شما داشته باشد. این کار به ویژه هنگامی که نقاط روشن و تیره در قاب تصویر وجود دارد، بسیار مفید است.

نکته 3 — برای آب و هوا مجهز شوید

پیش بینی هوا را به صورت آنلاین بررسی کنید و بر همین اساس برنامه ریزی کنید. اغلب پس از تاریکی هوا احساس خنکی بیش تر از آنچه انتظار دارید می کنید؛ برای خودتان چند لایه لباس گرم حاضر کنید و برای مقابله با حشرات نیز آماده شوید.

نکته 4 — شناسایی موقعیت های خوب در روز روشن

عکاسی در شبفکر بدی نیست که به یک سفر اکتشافی بروید و به دنبال چشم اندازهایی باشید که در شب بهتر خواهد بود. به مناطقی که به خوبی روشن است مانند ساختمان های عمومی، بناهای تاریخی، پل ها، اسکله های شهر، چشمه ها و نقاط دیدنی توجه کنید.

نکته 5 — به دنبال منابع نوری عالی باشید

نور در هر ترکیب شب نمایان می شود. به دنبال منابع نوری زیبا باشید که اثرگذار باشد. ماه یکی از ثابت ترین چراغ های طبیعی است. برای آن برنامه ریزی کنید و از آن به عنوان یک عنصر در ترکیب خود استفاده کنید. اگر ماه نمایان نیست، از ستاره ها، کهکشان راه شیری یا شفق شمالی استفاده کنید.

همچنین می توانید عناصر نوری خود را اضافه کنید. بسیاری از عکاسان از آزمایش نقاشی نور لذت می برند. با استفاده از یک چراغ قوه می توانید الگوهای نور را در تصویر ایجاد کنید. چراغ های متصل به هلی شات می توانند در مسیرهای برنامه پروازی از تصویر حرکت کرده و مسیرهای دیدنی شگفت انگیزی را ایجاد کند.

نکته 6 — از حرکت استفاده کنید

عکاسی در سریع تر از کسری از ثانیه صورت می گیرد. حرکت در لحظه متوقف و ثابت می شود. اما با عکس های پرتوگیری طولانی شب، زمان شاتر طولانی نشان می دهد که حرکت به شکلی ضبط می شود که در طول روز کار سختی است. اتومبیل ها در بزرگراه ها مسیرهای روشن را پشت سر می گذارند. ابرها در سراسر آسمان پخش می شوند. امواج اقیانوس ها در یک پرتگاه بی پایان محو می شوند.

نکته 7 — عکاسی آسمان شب

عکاسی در شبعکاسی آسمان شب در دو دسته اساسی قرار می گیرد، عکس های مرکز دوایر و مسیر حرکت ستارگان که نشان دهنده حرکت مبهم ستاره ها است. البته این ستارگان در حال حرکت نیستند، بلکه زمینی که در زیر پاهای شما است می چرخد.
برای ثابت نگه داشتن حرکات و جلوگیری از حرکت ستارگان، باید دو نکته را در خاطر داشته باشید. یکی این که هر حرکتی بر روی نمای زاویه باز سخت تر خواهد بود. بنابراین هرچه زاویه لنز بازتر باشد، بخش گسترده ای از آسمان در عکس ثبت می شود. دوم این که اگر زمان شاتر بیشتر از 30 ثانیه باشد، مسیر ستارگان در عکس مشخص نمی شود. هرچه بیشتر فوکوس کنید، زمان شاتر بیشتر خواهد بود.

نکته 8 – مسیر حرکت ستارگان

اگر می خواهید به دنبال مسیر حرکت ستارگان باشید، ابتدا باید چند کار را انجام دهید. عکس هایی که می بینید،جایی که ستارگان به دور یک نقطه مرکزی می چرخند، دوربین به سمت ستاره شمالی و ستاره قطبی قرار می گیرد. بنابراین، شما نیاز به یادگیری نحوه یافتن ستاره شمالی دارید. با داشتن یک نقشه ستاره، این کار بسیار آسان خواهد بود. یا می توانید از قطب نما در تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

دو روش برای گرفتن عکس مسیر حرکت ستارگان وجود دارد. می توانید تنظیم را روی پرتوگیری طولانی که معمولاً یک ساعت یا بیشتر انجام می شود، قرار دهید. مشکلی که وجود دارد این است که اکثر دوربین های دیجیتالی در چنین پرتوگیری طولانی در معرض حسگر بالای سر و صدا قرار می گیرند. حتی اگر دوربین شما مشکل صدایی ندارد، آیا باتری آن در زمان طولانی شارژ می ماند تا چنین تصویری را ضبط و ذخیره کند؟

برای حل این مشکل، بیشتر عکاسان پرتوگیری کوتاه تری را تنظیم می کنند و آن ها را در پس تولید روی هم قرار می دهند. شما می توانید از فتوشاپ استفاده کنید یا به دنبال نرم افزار مخصوصی باشید که برای این منظور طراحی شده باشد.

راهنمای عکاسی در شب

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.