تنظيمات متداول برای دوربين های عکاسی – بخش اول

تنظيمات دوربين عکاسی

بسياری از عکاسان مبتدی دوست دارند بدانند که با چه تنظيماتی در دوربين عکاسی خود، می توانند بهترين نتيجه ممکن را به دست آورند. اگرچه مجموعه قوانين خاصی برای تنظيمات دوربين عکاسی وجود ندارد که بتواند در تمام محيط های عکاسی نتيجه خوبی را داشته باشد؛ اما برخی از تنظيمات پايه وجود دارند که در بیشتر دوربین های عکاسی و در بیشتر محیط های عکاسی می توان از آن ها بهره برد. در اين مطلب قصد داريم تا اين تنظيمات متداول را با جزئيات بيان کنيم؛ پس با ما همراه باشيد.

تنظيمات دوربين عکاسی

تنظيمات دوربين عکاسی

راه اندازی دوربين عکاسی

ابتدا اجازه دهيد تا برخی از تنظيمات را که بايد در هر دوربين ديجيتالی مدرنی اعمال شوند، بيان کنيم. اين تنظيمات در تمام برندها و مدل های مختلف دوربین های عکاسی وجود دارند و شما می توانید با اندکی دقت آن ها را در دوربين خود بيابيد.

این تنظیمات عبارتند از:

• Image Quality: RAW

• RAW Recording: Lossless Compressed (در صورت وجود)

• White Balance: Auto

• Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation: Standard

• Color Space: sRGB

• Long Exposure Noise Reduction: On

• High ISO Noise Reduction: Off

• Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections (Vignette Control, Chromatic Aberration Control, Distortion Control, …): Off (خاموش)

اين تنظيمات، مهم ترين تنظيمات در دوربين های عکاسی هستند. قبل از هر چيزی، بايد فرمت مناسبی را برای فايل خروجی انتخاب کنيد که اين فرمت مناسب RAW است. در صورتی که گزينه ای برای روش فشرده سازی فايل های RAW وجود داشته باشد، گزينه Lossless Compressed را که به معنای فشرده سازی بدون از دست رفتن اطلاعات است، انتخاب کنيد؛ چرا که مقدار فضای اشغال شده توسط فايل های RAW را کاهش می دهد. گزینه White Balance را که به معنای تعادل رنگ سفید است، باید به حالت خودکار تنظیم کنید. از آنجايی که گزينه هايی مانند Picture Controls در تصاوير RAW مهم نيستند (اين گزينه ها فقط بر روی چگونگی نمايش تصاوير در LCD دوربين تاثير دارند)، به حالت استاندارد تنظيم کنيد و تنظيمات ديگری مانند Sharpening، Contrast، Saturation را که فقط برای تصاوير در فرمت JPEG اهميت دارند، تغيير ندهيد.

هنگام ثبت تصاوير RAW، نباید در مورد گزینه Color Space نگران باشید؛ چرا که می توانيد آن را بعد از گرفتن تصوير تغيير دهيد. توصيه مي کنيم تا گزينه Long Exposure Noise Reductio را که با معنای کاهش نويز در نوردهی بالا است، روشن کنيد تا مقدار نویز مشاهده شده در تصویر را کاهش دهد (اگرچه میزان زمان گرفتن تصویر را هم دو برابر خواهد کرد)؛ اما گزینه High ISO Noise Reduction را که به معنای کاهش نویز در ایزوی بالا است، خاموش کنید. تنظیمات دیگر مربوط به اصلاح لنز، بهینه سازی دامنه دینامیک و کاهش نویز هم باید خاموش باشند؛ چرا که هیچ نقشی در بهبود تصاویر RAW ندارند.

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش اول

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش دوم

ایزو (ISO) در عکاسی – بخش سوم

بهترین حالت دوربین عکاسی

اگرچه برخی از عکاسان معتقدند که برای داشتن کنترل کامل بر دوربین، بهتر است در حالت دستی (Manual) عکاسی کرد؛ اما این باور چندان هم درست نیست. با توجه به امکاناتی که دوربین های مدرن دارند، در حالت های نیمه اتوماتیک بسیار خوب عمل می کنند و نیازی به استفاده از آن ها در حالت دستی وجود ندارد.

تنظيمات دوربين عکاسی

تنظيمات دوربين عکاسی

به عنوان نمونه، در حالت Aperture Priority (اولویت دیافراگم)، افزون بر کنترل کامل بر دیافراگم، قادر خواهید بود تا میزان روشنایی یا تیره بودن تصویر را هم کنترل کنید. در صورتی که تصویر گرفته شده توسط دوربین، روشن تر از تصویری باشد که مدنظر ما است، می توان برای تنظیم نوردهی، به راحتی و مطابق شکل زیر از دکمه Exposure Compensation استفاده کرد:

تنظيمات دوربين عکاسی

عکاسی در هر کدام از حالت های Scene دوربین (مانند Macro، Sports، Fireworks و …) به چندین دلیل توصیه نمی شود.

اصلی ترین دلیل این است که این حالت ها در دوربین های عکاسی تولیدکنندگان مختلف و همچنین در مدل های مختلف، تفاوت های زیادی دارند. بنابراین اگر همواره به استفاده از یکی از این حالت های خاص عادت کنید، با تهیه دوربین جدید، به احتمال زیاد قادر به پیدا کردن همان حالت در مدل جدید نخواهید بود. به یاد داشته باشید که بسیاری از دوربین های حرفه ای و سطح بالا، حالت Scene را ندارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.