روش طراحی و ساخت استریوسکوپ

استریوسکوپ وسیله ای برای مشاهده دو تصویر مختلف به صورت یک اثر سه بعدی است. این دستگاه واقعا جالب و روش ساخت آن بسیار ساده است. در ابتدا باید چند عکس سه بعدی ثبت کرد، سپس مقداری مقوا را با ابعاد مناسب بهم چسباند تا یک قاب درست شود، در آخر لنزها را در روزنه های چشمی یک تکه مقوا قرار داد تا برجسته بین آماده شود.

روش 1 از 2

ثبت تصاویر سه بعدی

1. از یک سوژه با فاصله عکس بگیرید

ساخت استریوسکوپ

برای انجام این کار باید دوربین را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا تصویری مستقیم ثبت کنید. سوژه اصلی را در مرکز دوربین قرار دهید. این نقطه در صفحه کانونی باید برای عکس دوم نیز مشترک باشد.

– بعد از ثبت عکس فاصله شی از دوربین را اندازه بگیرید. این اطلاعات بعدا می تواند برایتان مفید باشد.

2. دوربین را حدود 7.6 سانتی متر به یک طرف حرکت دهید

ساخت استریوسکوپ

ساخت استریوسکوپ

بعد از جابجایی دوربین، آن را کمی بچرخانید تا دوباره روی “مرکز” سوژه فوکوس کند. تنها زاویه ی تصویر دوم باید تغییر کند نه فاصله بین سوژه و دوربین، بنابراین از ثابت ماندن آن اطمینان حاصل کنید.

– برای رعایت جانب احتیاط، بعد از حرکت دوربین فاصله دوربین تا جسم را اندازه بگیرید. این روش برای اطمینان از ثابت ماندن فاصله و تغییر زاویه است.

– شما باید دوربین را تنها در حدود 7.6 سانتی متر حرکت دهید، زیرا این مقدار فاصله تقریبی بین مردمک دو چشم است.

3. یک عکس دیگر در موقعیت جدید از سوژه بگیرید

ساخت استریوسکوپ

اطمینان حاصل کنید که سوژه در همان موقعیت عکس اول قرار دارد و حرکت یا تغییر نکرده است. تصویر دوم باید تا حدی مشابه تصویر اول باشد (با اندکی تغییرات).

– برای نمونه، جزئیات کوچک در تصویر دوم ممکن است به دلیل فاصله نسبی آن نسبت به موقعیت تصویر اول باشد.

4. دو تصویر را در ابعاد 6 در 9 سانتی متر چاپ کنید

ساخت استریوسکوپ

ساخت استریوسکوپ

این ابعاد برای تماشای تصاویر با یک استریوسکوپ ساده، بزرگ ترین اندازه ممکن است. برای تصاویر بزرگ تر، باید از استریوسکوپ آینه دار استفاده کرد که ساخت آن کار ساده ای نیست.

– در صورت تمایل می توانید تصاویر را کوچک تر کنید. فقط ممکن است مشاهده آن با استریوسکوپ کمی سخت تر شود.

– در صورت استفاده از دوربین دیجیتال، می توانید گزینه اندازه تصویر را در برنامه کامپیوتری انتخاب کنید.

– در صورت استفاده از دوربین فیلم برداری، می توانید عکس های خود را در اندازه مورد نظر چاپ کنید.

روش 2 از 2

ساخت استریوسکوپ

1. در یک تکه مقوا 2 سوراخ ایجاد کرده و تکه مقوایی دیگری بین آن ها قرار دهید

ساخت استریوسکوپ

برش های دایره ای باید حدود 2.5 سانتی متر عرض داشته باشند. این سوراخ ها روزنه های چشم و مقوای دیگر نگهدارنده عدسی خواهد بود. تکه دیگر مقوا را به طور عمود به نگهدارنده لنز بچسبانید و یک جدا ساز بین دایره های چشم ایجاد کنید.

– جدا ساز موجب می شود تا چشم به جای نگاه به اطراف، مستقیم روی تصویر مقابل متمرکز شود.

– سوراخ ها را می توان با یک کاتر یا تیغ موکت بری ایجاد کرد. (این قسمت کار را به بزرگ ترها بسپارید)

2. نگهدارنده لنز را به یک انتهای نوار مقوایی 30 سانتی متری وصل کنید

ساخت استریوسکوپ

نگهدارنده لنز را به نوار مقوایی با طول حدود 5.1 سانتی متر بچسبانید. سپس این نوار را عمود بر اتصال دهنده نواری 30 سانتی متری بچسبانید تا یک انتهای آن در حالت ایستاده قرار بگیرد. عرض نوار مقوایی پایین مهم نیست، ولی طول آن باید 30 سانتی متر باشد.

– ارتفاع نگهدارنده لنز باید حدود 5.1 سانتی متر باشد، تا بعدا بتوانید وسط سوراخ های چشم را با مراکز تصاویر خود تراز کنید.

3. یک تکه مقوا را به انتهای دیگر اتصال دهنده نواری بچسبانید

ساخت استریوسکوپ

ساخت استریوسکوپ

این قطعه را حتما عمود بر نوار 30 سانتی متری خود وصل کنید. مقوا باید هم سطح نگهدارنده لنز باشد. این قسمت پشت قاب تصاویر خواهد بود.

– اگر در ایستاده نگه داشتن پشت قاب تصاویر مشکل دارید، می توانید یک نوار مقوایی دیگر به آن بچسبانید، سپس آن را به نوار 30 سانتی متری وصل کنید.

4. تصاویر خود را در کنار یکدیگر بر روی قاب اصلی قرار دهید

ساخت استریوسکوپ

با استفاده از چسب نواری، تصاویر را به تخته بچسبانید و هر کدام را مستقیم مقابل روزنه چشم قرار دهید. مطمئن شوید که مرکز تصویر را با مرکز هر سوراخ چشم تراز کرده اید.

5. عدسی ها را به داخل نگهدارنده لنز بچسبانید تا استریوسکوپ آماده شود

ساخت استریوسکوپ

برای افراد با دید طبیعی باید عدسی با بزرگنمایی و فاصله کانونی حدود 30 سانتی متر باشد. بدون لنز نیز می توان از استریوسکوپ استفاده کرد، اما با وجود لنز استفاده از آن بسیار راحت تر است!

– برای افراد نزدیک بین، ممکن است اصلا به لنز احتیاج نباشد. افراد دوربین، برای دیدن تصاویر به صورت سه بعدی ممکن است به بزرگنمایی قوی تری نیاز داشته باشند.

– هنگامی که لنزها را متصل کردید، از سوراخ های چشمی با دقت به عکس ها نگاه کنید. مرکز لنزها باید با مرکز تصاویر همپوشانی داشته باشد، تا تصویر سه بعدی به نظر برسد.

نکات

اگر لوازم مورد نیاز را ندارید، می توانید با یک جعبه کفش استریوسکوپ درست کنید. خیلی ساده سوراخ هایی در یک طرف جعبه برای چشم خود برش دهید و لنزها را به آن بچسبانید.

هشدارها

برش و چسباندن قطعات استریوسکوپ را همیشه تحت نظارت بزرگترها انجام دهید.

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.