روش عکاسی از کوه ها – بخش سوم

روش عکاسی از کوه ها – بخش اول

روش عکاسی از کوه ها – بخش دوم

قسمت 3 از 3

انتخاب موقعیت و کادربندی تصویر

1. برای عکاسی از قبل برنامه ریزی کنید

روش عکاسی از کوه ها

قبل از عکاسی کوه، برنامه ریزی اساسی انجام دهید. پیش بینی آب و هوای آن روز را بررسی کنید تا از شرایط جوی موثر بر نوردهی مطلع شوید. زمان را در نظر بگیرید، برای نمونه اگر می خواهید در غروب خورشید تصاویر کوه را ثبت کنید، ببینید چه مدت طول می کشد تا به کوه برسید.

2. کوه های نادر را انتخاب کنید

روش عکاسی از کوه ها

از تصاویر رایجی که افراد دیگر می گیرند، عکاسی نکنید. بسیاری از مردم از مناظر خاص یا قله های معروف عکس می گیرند. سعی کنید به دنبال تصاویر منحصر به فرد باشید. برای نمونه روی چیز جالبی در پیش زمینه مانند یک گیاه فوکوس کنید و از آن برای نشان دادن ابعاد کوه استفاده کنید.

– قبل از رفتن به کوه، عکس های غیر حرفه ای ثبت شده آن را به صورت آنلاین جستجو کنید. این موارد را می توانید در فلیکر و اینستاگرام پیدا کنید. این برنامه ها به شما امکان مشاهده تصاویر کوه ها با زوایای مختلف را می دهد.

3. هنگام کادربندی عکس، قانون یک سوم را دنبال کنید

روش عکاسی از کوه ها

این قانون یکی از راه های ایجاد ترکیب بندی کلاسیک و جذاب بصری است. عکس خود را در مرکز کادر قرار دهید تا آسمان یک سوم بالا، قله کوه یک سوم میانی و پیش زمینه یک سوم پایین تصویر را تشکیل دهد. لازم نیست که این نسبت ها را دقیقا در هر تصویر درست اجرا کنید، با تنظیم عکس با این روش انواع مختلف را امتحان کنید.

– برای ترکیب بندی پیچیده تر، سعی کنید از قانون نه تایی پیروی کنید. بصورت فرضی کادر تصویر خود را به خطوط شطرنجی 9 در 9 ، با ویژگی های جالب در هر خانه تقسیم کنید (مانند خورشید در گوشه بالا سمت راست، قله کوه در بالا سمت چپ، کوهنورد در پایین سمت راست، و دریاچه ای نمایان در وسط قله ها).

4. از زاویه پایین عکس بگیرید

روش عکاسی از کوه ها

زاویه پایین می تواند چشم انداز جالبی ایجاد کند. خودتان و سه پایه را در سطح زمین پایین بیاورید و دوربین را به سمت بالا زاویه دهید تا عکس کوه را بگیرید. این روش همچنین کمک می کند تا پیش زمینه یا فریم های جالبی برای عکس خود پیدا کنید.

– برای نمونه می توانید از طریق برگ های چمن از کوه عکس بگیرید.

5. برای ایجاد حس مقیاس افراد را در تصویر اضافه کنید

روش عکاسی از کوه ها

اگر با افراد دیگر کوه نوردی می کنید، آن ها را در عکس های خود بگنجانید. این کار می تواند به مخاطبین تان بزرگی کوه را نشان دهد. برای نمونه سعی کنید از چند کوهنورد در هنگام نزدیک شدن به کوهی بزرگ عکاسی کنید.

– همچنین می توانید از سایر منابع قابل شناسایی برای مقیاس مانند درخت، کلبه یا حیوان (مانند گوزن) در پیش زمینه تصویر استفاده کنید.

6. اگر در بالای کوه قرار دارید، عکس هایی با زاویه رو به پایین بگیرید

روش عکاسی از کوه ها

در حین بالا رفتن از کوه، می توانید انواع مختلف عکس های جالب را ثبت کنید. سعی کنید در مسیر مرتفع از پشت سر خود به سمت پایین کوه عکاسی کنید. این کار کمک می کند تا بیننده ارتفاع کوه و عظمت منظره را درک کند.

– اگر با یک چشم انداز بزرگ و زیبا روبرو هستید، عکس پانوراما بگیرید.

7. سعی کنید چند عکس کلوزآپ بگیرید

روش عکاسی از کوه ها

در این نوع عکاسی، قله کوه لزوما در مرکز هر تصویر قرار نمی گیرد. بنابراین می توانید زمینه ای چشم گیر برای عکس های کلوزآپ با جزئیات زیاد خلق کنید، از نماهای مختلف همچون یک بیرون زدگی جالب سنگ، رفیق کوهنورد یا فرد دیگر و موارد دیگر از کوه عکس بگیرید.

– سعی کنید با استفاده از لنزی با f-stop (برای نمونه 4 تا 8) کوچک بر روی جزئیات پیش زمینه فوکوس کنید و تصویر کوه را مات کنید، اگر می خواهید فضاهای زیادی را در کانون فوکوس خود نگه دارید، از لنز بزرگتر (مانند 22) استفاده کنید.

چگونه می توان از کوه ها عکس گرفت؟

از آن جایی که تصاویر کوه نوعی عکاسی از منظره است، باید جزئیات عالی را ثبت کنید، بنابراین تنظیمات دوربین خیلی مهم است. اوایل صبح و شب زمان بسیار خوبی برای عکاسی از کوه ها هستند. برای خلق تصاویر هنرمندانه، می توانید از حالت سیاه و سفید استفاده کرده یا در نور شدید روز عکاسی کنید.

نکات

اگر قصد عکاسی از تصویر انعکاس کوه در دریاچه یا آب را دارید، در یک روز بادی این کار را انجام ندهید. در غیر این صورت این شرایط جوی نباید بر توانایی عکاسی شما تأثیر بگذارد (اگرچه ثابت ماندن سه پایه در هوای طوفانی دشوار است).

روش عکاسی از کوه ها – بخش اول

روش عکاسی از کوه ها – بخش دوم

آتلیه بارداری در شرق تهران

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.