چگونه از کودک عکاسی کنیم

عکاسی از کودکان گاهی می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا آن ها معمولا دوست ندارند مقابل دوربین ژست بگیرند (به ویژه زمانی که بیش از حد سرگرم بازی مورد علاقه خود هستند). در حین عکاسی از کودکان همه چیز خیلی سریع اتفاق می افتد و این مسئله ثبت لحظه را برای عکاس بسیار دشوار می کند. به همین دلیل بسیاری از عکس‌های کودک تار و خارج از فوکوس می‌شود. برای داشتن نتایج مطلوب باید مهارت‌های عکاسی را یاد گرفت. در این مقاله نکات و ترفندهایی در مورد عکاسی موفقیت آمیز از کودکان ارائه شده است.

عکاسی پرتره کودک متفاوت با عکس هایی است که پس از گفتن “به دوربین نگاه کن و لبخند بزن” گرفته می شوند. یک پرتره واقعی بیانگر شخصیت و انرژی منحصر به فرد کودک است و دنیای او را ثبت می کند.

عکاسی از کودکانمهم ترین ترفندهای عکاسی از کودکان:

1. فرآیند را برنامه ریزی کنید، لوازم عکاسی خود را بشناسید و تجهیزات مناسب داشته باشید:

در هنگام عکاسی از کودکان ممکن است کمی اوضاع از کنترل خارج شود، سعی کنید تا جایی که می توانید از قبل برنامه ریزی کنید. شما باید بدانید که برای جلسه عکاسی به چه نوع وسایلی نیاز دارید. اگر قصد عکاسی در داخل خانه را دارید، تمام تجهیزات عکاسی لازم را همراه داشته باشید. نور داخل خانه ممکن است به اندازه فضای باز نباشد و شما برای نورپردازی به وسایل اضافی نیاز داشته باشید. عکاسی با دوربین کامپکت (دوربین عکاسی کوچک و ساده) در داخل خانه توصیه نمی‌ شود، زیرا این دوربین‌ها نویز زیادی در محیط‌های کم نور تولید می‌کنند. برای داشتن بهترین کیفیت در فضای داخل، به یک منبع نور خوب نیاز است تا تصویر سوژه کنار یک پنجره بزرگ یا یک اتاق با نور مناسب روشن شود. فلاش اکسترنال داشته باشید، از داخل چتر عکس بگیرید، اگر نور طبیعی در دسترس نیست، از کارت بازتاب دهنده نور (bounce card) استفاده کنید. استفاده از فلاش روی دوربین خود را حذف یا محدود کنید، زیرا سایه های بسیار خشن و بد در تصاویر ایجاد می کند. اگر در محیط خارج از خانه عکاسی می کنید، با تکنیک های اصلی نورپردازی آشنا باشید. درصورتی که قادر به تنظیم دوربین به صورت دستی نیستید، در مقابل خورشید عکاسی نکنید.

تنظیمات دوربین: از آن جا که کودکان سریع، پویا و خودجوش هستند، دستور دادن برای کنترل آن ها غیرممکن است. دوربین خود را روی تنظیماتی قرار دهید که بتوانید به راحتی این فرآیند را کنترل کنید. بهتر است برای عکاسی از کودکان، دوربین را در حالت ‘اولویت دیافراگم’ قرار دهید. شما در این حالت می‌توانید با تغییر دیافراگم با عمق میدان بازی کنید و به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را انتخاب کند. در محیط های کم نور باید دیافراگم خود را روی کوچک ترین عدد تنظیم کنید (لنز سریع با دیافراگم بزرگ مانند f/1.4 کمک زیادی به شما می کند)، تا سرعت شاتر نسبتا بالایی داشته باشید. در صورت تاریک شدن هوا و کاهش نور، ISO را کمی افزایش دهید. حتی اگر تصاویر کمی دانه‌ دانه شوند، ممکن است ارزش کل جلسه عکاسی را داشته باشند. به یاد داشته باشید، داشتن یک تصویر شارپ با نویز بیشتر بهتر از یک تصویر بدون نویز تار است! در صورتی که دوربین تان دارای ویژگی “ایزو خودکار” است، آن را فعال کنید. بهتر است حداکثر ISO در دوربین فول فریم 1600 و در دوربین غیر فول فریم 800 باشد. کمی نویز در تصویر مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا می توان در لایت روم و فتوشاپ از شر آن خلاص شد.

عکاسی از کودکانبهترین دوربین و لنز: هر دوربینی به خوبی عمل می کند، ولی برای عکاسی از کودک دوربین DSLR با لنز دیافراگم سریع توصیه می‌شود. برای این کار به دوربین‌های گران قیمت نیاز نیست و هر دوربین سطح ابتدایی عالی است. مهم ترین بخش برای این عکاسی، لنز است. بهتر است از لنزهای سریع استفاده کنید، زیرا آن ها در محیط ‌های کم نور بسیار خوب عمل می‌کنند و برای جداسازی سوژه‌ها و ایجاد یک پس زمینه تار و زیبا (بوکه)، فوق‌العاده‌ هستند. برای پرتره کودک با بودجه کم لنز پرایم با دیافراگم 35mm و 50mm و f/1.8 و با بودجه‌ متوسط لنز پرایم 50mm، f/1.4 عالی عمل می کند. دوربین عکاسی Nikon سبک، کوچک و بسیار شارپ است.

عکاسی از کودکان

بهترین آتلیه کودک در شرق تهران

وقتی از فلاش استفاده می‌کنید، فلاش را روی حالت TTL (از طریق لنز) تنظیم ‌کنید، و دوربین را روی حالت “دستی” قرار دهید. سپس دیافراگم را بین f/2.8 و f/5.6 ، سرعت شاتر را به 1.200 تا 1.250 در ثانیه و ISO را در کم ترین مقدار 100 یا 200 تنظیم کنید. در حالت TTL دوربین به طور خودکار میزان قدرت فلاش را تعیین می کند و نوردهی مناسبی برای روشن شدن سوژه اعمال می کند. این روش بدون دردسر است، عالی عمل می کند و نتایج مطلوبی ارائه می دهد.

تجهیزات نورپردازی برای عکاسی در محیط داخلی با نور کم: متاسفانه تنها گزینه برای مواقعی که منبع نور بزرگ و قدرتمند (مانند یک پنجره بزرگ) برای روشن کردن اتاق در دسترس نیست، استفاده از فلاش خارجی و نورپردازی است. برای هر نوع پرتره نباید از فلاش داخلی استفاده کرد. فلاش داخلی دوربین در صورت و پشت سر سوژه، سایه های زشت ایجاد می کند. بهترین روش برای روشن کردن اتاق با سقف سفید که خیلی بلند نیست، استفاده از یک فلاش خارجی است که در بالای دوربین نصب شده و سر آن به سمت بالا قرار دارد. این وسیله نور را از سقف منعکس می کند و سایه های ملایم تری ایجاد می کند. اگر نسبت به عکاسی داخل ساختمان و استودیو جدی‌ هستید، باید به فلاش‌های دوربین و نورپردازی توجه ویژه داشته باشید.

2. سوژه خود را از قبل بشناسید و نحوه تعامل و ارتباط با کودک را بیاموزید

قبل از جلسه عکاسی با کودک آشنا شوید، متوجه علایق او شوید، یک نقطه مشترک پیدا کنید و با او صمیمی شوید. به کودکان دستور ندهید، به بازیگوشی آن ها توجه کنید و آن ها را بخندانید. از والدین بخواهید که پشت سر شما بایستند، سپس وقتی آماده شدید، خودتان یا والدین کودک را صدا بزنید. به محض این که کودک به دوربین نگاه کرد، فورا روی نزدیک ترین چشم او فوکوس کنید و عکس بگیرید. به یاد داشته باشید که بدون لبخند نیز می توان تصاویری احساسی و تاثیرگذار ثبت کرد. ایجاد پیوند با کودک برای به دست آوردن بهترین نتایج بسیار مهم است.

عکاسی از کودکان3. برای گذراندن وقت با کودکان خلاق و سرگرم کننده باشید

برای به تصویر کشیدن شخصیت واقعی کودک، در حال حرکت و بازی از او عکس بگیرید. برای ایجاد یک سری عکس در یک فریم، تنها در 15 دقیقه، می توان حداقل 3 تا 4 تصویر عالی گرفت. این مجموعه‌ تصاویر بهتر از تصویر تکی داستان را بیان می‌کند و به محصول پایانی تنوع می بخشد. والدین عاشق این نوع عکس ها هستند!

عکاسی از کودکانسعی کنید در تصاویر خود جذابیت احساسی و خودانگیختگی کودک را به نمایش بگذارید. اجازه دهید کودک با شما ارتباط برقرار کند. بگذارید او دوربین را لمس کند و تصاویر خود را روی صفحه LCD تماشا کند. نقش بازی کنید، سوال بپرسید و حس کنجکاوی کودک را تحریک کنید.

عکاسی از کودکان

4. لوازمی برای سرگرم کردن کودک به همراه داشته باشید

کودکان نیز مانند بزرگسالان، پس از دیدن یک اتاق پر از وسایل یا یک فرد جدید مضطرب می شوند. پیوند با کودک امری اساسی است و برای حفظ آرامش نیز مفید است. راه های بسیاری برای سرگرم کردن کودکان وجود دارد. اولین قدم این است که با والدین مشورت کنید و بفهمید فرزندشان چه کاری را دوست دارد. چند اسباب بازی، حباب ساز، بادکنک، میوه یا آب نبات همراه داشته باشید. از این وسایل می توان هم در تصاویر استفاده کرد و هم کودک را با آن سرگرم کرد و ذهن او را از فعالیت های غیر ضروری دور نگه داشت.

عکاسی از کودکان

5. سطح خود را تا قد کودک پایین بیاورید و زوایای عکاسی مورد نظر خود را مشخص کنید

چند عکس در حالت ایستاده، درازکش، نشسته یا هم سطح با کودک بگیرید. به یاد داشته باشید که رمز موفقیت خلاقیت است، بنابراین روش های جدید را امتحان کنید. از جزئیات لباس کودک و اسباب بازی های مورد علاقه او عکس بگیرید. شما در حال ثبت خاطره برای سال های آینده کودک هستید، بنابراین باید حساسیت به خرج دهید.

6. مکان، لباس و زمان مناسب را انتخاب کنید

موقعیت: مکان عکاسی در ایجاد تصاویر عالی بسیار اهمیت دارد. برخی والدین به عکاس اجازه می دهند محل عکاسی را انتخاب کند. همیشه موقعیت مکانی را از قبل جستجو کنید. اگر زمان و وسیله ای برای سفر به اطراف دارید، از این فرصت استفاده کنید. نقاط خوب را بشناسید و برای عکس های خود برنامه ریزی کنید.

آتلیه کودک در تهرانپارس

پس‌زمینه و محیط اطراف: هنگام عکاسی نباید در پس‌زمینه هیچ عامل حواس‌پرتی وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، کودک باید از پس‌زمینه جدا شود و ‌زمینه نرم و تار به نظر برسد. مراقب اشیاء، رنگ ها و محیط عکاسی باشید.

لباس: بهتر است لباس کودک مناسب شخصیت او باشد. خلاق باشید و پوشش های مختلف را امتحان کنید تا متوجه رویکرد بهتر و موثرتر شوید. حتما از قبل همراه داشتن هرگونه لباس و وسایلی مانند کلاه، عینک آفتابی و غیره را به والدین یادآوری کنید. در صورتی که لباس کودک خیلی مناسب محیط نیست، با والدین صحبت کنید و از آن ها بخواهید آن را عوض کنند.

زمان‌بندی: عامل مهم دیگر برای تصاویر موفق زمان بندی است. برای جلوگیری از سایه های خشن و مشکلات مختلف نوردهی، سعی کنید صبح زود یا اواخر بعد از ظهر عکاسی کنید. روزهای ابری نیز زمان مناسبی است، زیرا ابرها به نرم شدن نور کمک می کنند.

عکاسی از کودکان

7. از همکاری والدین کودک مطمئن شوید

گاهی والدین موافق ترفندها و نحوه رفتار عکاس با فرزندشان نیستند. بنابراین قبل از جلسه عکاسی برنامه ها و رویکردهای تان را برای آن ها توضیح دهید. هنگامی که والدین از سبک و ایده های شما آگاه باشند، می توانند در تعامل با کودک به شما کمک کنند.

عکاسی از کودکان

8. با صبر و حوصله برای نوسانات خلقی کودک آماده باشید

عکاسی از کودک کار ساده ای نیست، کودکان بسیار غیرقابل پیش بینی هستند. صبور باشید و به آن ها فرصت دهید تا به شما عادت کنند. اگر کودک از عکس گرفتن خسته شود، ممکن است بد خلقی کند و بخواهد کار متفاوتی انجام دهد. مثلا بازی کند یا مکان خود را تغییر دهد. اگر احساس می کنید به اندازه کافی عکس های خوب نگرفته اید، با والدین کودک صحبت کنید و ببینید چه رویکردهای دیگری می توانید داشته باشید. کمی بچگانه رفتار کنید و کودک را بخندانید. تصویر خنده کودک بهترین عکس او خواهد بود.

عکاسی از کودکان

9. تعداد زیادی عکس بگیرید

برای ثبت بهترین لحظه در یک نقطه ننشینید، زیرا ممکن است هرگز آن را نبینید. زاویه ها را تغییر دهید، عکس های بیشتری بگیرید، به سوژه نزدیک و سپس دور شوید و به عکاسی ادامه دهید! احتمالا تعداد زیادی عکس تار خواهید داشت و این مسئله ایرادی ندارد، به شرطی که عکس خوب با وضوح قابل قبول هم داشته باشید.

10. تصاویر را ویرایش کنید

عکاسی از کودکان

تصاویر با ترکیب بندی مناسب، به ندرت نیاز به ویرایش دارند. به ویژه در مورد کودکان، واقعا نیازی به ویرایش عکس ها نیست. در بیشتر موارد تصاویر کودکان عیب یا نقصی ندارند. سعی کنید تصویر را طبیعی نگه دارید. کار بیش از حد روی عکس، باعث تغییر شخصیت سوژه آن می شود. ویرایش های جزئی را در لایت روم انجام دهید و در صورت نیاز (بسیار کم) از فتوشاپ استفاده کنید. ممکن است لازم باشد تصویر را برش دهید، زوایا را اصلاح کنید و برای برجسته کردن سوژه، مقداری گوشه های تصویر را تیره (وینیت) کنید. به چشم های کودک توجه ویژه داشته باشید و از کچ لایت (نور بازتابی روی چشم) داشتن آن مطمئن شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.