راز انار و هندوانه در شب یلدا

انار و هندوانه در شب یلدا

بلندترین شب سال، که آخرین شب پاییز است، یلدا نامیده می شود. شب یلدا یا شب چله، یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است.

این جشن هزاران سال است که نزد ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و از آداب و رسوم خاصی برخوردار است.

همه ی افراد در این شب دور هم جمع می شوند و با خواندن اشعار حافظ، گرفتن فال و خوردن خوراکی های مختلف، این شب را در کنار هم جشن می گیرند. دو میوه هندونه و انار از مهم ترین میوه های این شب است.

راز خوردن هندوانه در شب یلدا

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. رنگ سبز هندوانه نماد زندگی و آبادانی است. سرخی و شیرینی آن نماد عشق و دوستی است. رنگ سفید لایه درونی پوست هندوانه سمبل صلح و آرامش است. همچنین دانه هندوانه نیز نماد باروری و افزونی نژاد است.

افزون بر این نمادها، می شود گفت از دیر باز، باور بر این بوده که اگر در این شب مقداری هندوانه خورده شود، در سراسر زمستان بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد.

انار و هندوانه در شب یلدا

انار و هندوانه در شب یلداهندوانه سرشار از ویتامین A و B و C است. آب فراوان هندوانه برای رفع عطش بسیار مؤثر است. هندوانه مواد زاید بدن را دفع می کند. آب هندوانه برای شادابی و طراوت پوست نیز بسیار مفید است. مغز تخم هندوانه باعث از بین رفتن انگل معده و روده می شود. هندوانه برای درمان سنگ های صفرایی و کلیه و همچنین یرقان نیز بسیار مفید است. به دلیل قند کم و کالری پایین آن برای همه ی افراد مفید است.

هندوانه از دیدگاه طب قدیم « سرد و تر » است و به همین دلیل از آن به عنوان تب بر استفاده می شود. البته به دلیل طبع سرد و تر آن افراد سرد مزاج یا کسانی که معده سرد دارند نباید از آن استفاده کنند. همچنین افرادی که مشکل طحال دارند نیز باید از خوردن آن پرهیز کنند.

زیاده روی در مصرف هندوانه سبب انباشته شدن پتاسیم و لیکوپن در بدن می شود که با علائمی مانند تهوع، اسهال، نفخ و دیر هضمی همراه است. معده برای هضم غذا به حرارت احتیاج دارد به همین دلیل بعد از غذا و یا همراه با غذا نباید هندوانه مصرف کنید، هندوانه با کاهش حرارت معده، فرد را دچار اختلالات معده می کند.

راز خوردن انار در شب یلدا

انار افزون بر این که میوه ای بهشتی است، بسیار خوش طعم و شیرین و لذیذ است. خوردن آن در شب یلدا به علت خواص درمانی و فواید بسیار بالای این میوه است، بسیاری از مردم بر این باور هستند که انار خاصیت درمانی بالایی دارد و نکته جالب اینکه خاصیت درمانی انار شیرین به مراتب بیشتر از انار ترش است.

انار برای سلامتی پوست بسیار مفید بوده و باعث دفع سموم بدن می شود. این پاکسازی در ایجاد شادمانی و نشاط در افراد موثر است. کبد را تقویت نموده و باعث رفع لکه های پوستی می شود.

انار و هندوانه در شب یلدا

انار و هندوانه در شب یلدابه دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین c باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و شانس ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی را کم می کند. برای آرامش اعصاب بسیار توصیه می شود.

محققان انگلیسی ثابت کرده اند که نوشیدن آب انار باعث کاهش استرس در افراد می شود. در شیراز و بخش های جنوبی کشور انار را با گلپر استفاده می کنند؛ چرا که بر این باور هستند ترکیب انار و این گیاه معطر از سرماخوردگی پیشگیری می کند.

همچنین نگه داشتن آب انار ترش در دهان، برفک و جوش های دهان را پاک می کند. مصرف انار به دلیل خاصیت خون سازی آن برای زنان بسیار مفید است.

ناگفته نماند ترشی انار برای کسانی که زخم معده و روده دارند مضر است و برای سرد مزاجان مفید نیست.

افرادی که از داروهای خاص برای کسترل خون بالا و یا فشار خون بالا استفاده می کنند برای استفاده از آب انار با پزشک خود مشورت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.