نحوه ی عکاسی سیاه و سفید – بخش دوم

نحوه ی عکاسی سیاه و سفید – بخش اول

قسمت 3 از 3

با تکنیک های خود آزمایش کنید

1. از شرایط آب و هوایی به نفع خود استفاده کنید

عکاسی سیاه و سفید

باران، مه، غبار و بخار نباید مانع بیرون رفتن و عکاسی شود. در شرایط ابری و طوفانی می توان عکس هایی با نوردهی طولانی فوق العاده ای ثبت کرد و به جذابیت احساسی تصویر افزود. روزهای ابری برای عکاسی سیاه و سفید مزیت به حساب می آیند، نور ملایم این هوا صحنه هایی صاف ایجاد می کند (همیشه می توان کنتراست را در مراحل ویرایش اضافه کرد). گودال های پرآب باران بازتاب هایی به تصویر می بخشد که می تواند توجه بیننده را به خود جلب کند. این عناصر رمزآلود، عاشقانه و مخوف به نظر می رسند.

2. نوردهی طولانی را تمرین کنید

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

در عکاسی با نوردهی طولانی، سه پایه و فیلتر ND (برای نوردهی طولانی در روز اختیاری است) لازم است. نوردهی های طولانی بیشتر برای مناظر دریا، طبیعت و افراد استفاده می شود. شاتر کندتر (نوردهی طولانی تر) در مناظر دریا نمای آب را ملایم و نرم می کند و در مناظر طبیعی حرکت ابرها در آسمان را محو می کند. این موارد در عکس های سیاه و سفید فوق العاده دلپذیر به نظر می رسند، زیرا نمای چشمگیری به تصویر می دهند.

3. با نور و سایه بازی کنید

عکاسی سیاه و سفید

استفاده از نور در عکاسی سیاه و سفید می تواند تاثیر مثبت یا منفی در عکس داشته باشد. از آن جایی که در این نوع عکاسی رنگی برای جلب توجه وجود ندارد، برای این که سوژه عکس برجسته شود، باید از نور به درستی استفاده شود.

– در صورتی که نور تخت (نوری که گستره طیفی وسیعی ندارد) در عکاسی سیاه و سفید به درستی استفاده شود، تصاویر خیره کننده با حس دراماتیک پدید می آید. به دنبال نور تخت با رنگ های تیره باشید. رنگ های سیاه در میان کنتراست کم ایجاد شده با نور تخت سوژه را برجسته، نگاه بیننده را جلب و جذابیت احساسی ایجاد می کند.

– برای برجسته سازی سوژه اصلی عکس از نور استفاده کنید.

– در عکاسی سیاه و سفید برخلاف عکاسی رنگی، راحت تر می توان با نورپردازی بد کنار آمد.

4. با فیلترها امتحان کنید

عکاسی سیاه و سفید

فیلترهای رنگی در کیفیت کلی عکس تأثیر بسزایی دارند. یکی از مشکلات در عکاسی سیاه و سفید این است که وقتی رنگ ها به خاکستری تبدیل می شوند، برخی از آن ها بسیار شبیه به هم هستند. فیلترهای رنگی به شما امکان کنترل نحوه تبدیل رنگ ها به طیف های مختلف خاکستری را می دهد.

– طیف های مختلف رنگ های قرمز، آبی و سبز در عکس سیاه و سفید شبیه به هم ثبت می شوند. راه حل این مشکل استفاده از فیلترهای رنگی مناسب است.

– فیلترهای قرمز معمولا برای سایر انواع عکاسی بسیار خشن به حساب می آیند، اما رایج ترین فیلتر برای عکاسی سیاه و سفید هستند. فیلتر قرمز تا حد زیادی کنتراست را افزایش داده و موجب تیره شدن رنگ های آبی می شود و آن ها را به عناصر اصلی عکاسی منظره تبدیل می کند.

– فیلترهای نارنجی مناسب عکاسی سیاه و سفید، به ویژه پرتره ها هستند، زیرا لکه های پوستی را صاف می کنند و جلوه های مشابه فیلتر قرمز ولی کمی ملایم تر ایجاد می کنند.

– فیلترهای آبی به ندرت در عکاسی سیاه و سفید استفاده می شوند، زیرا بیشتر رنگ ها را تیره می کنند و کنتراست تصویر را کاهش می دهند.

نحوه ی عکاسی سیاه و سفید – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.