عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

عكس گرفتن رو چقدر دوست داريد؟ دوست داريد ازتون عكس بگيرند و سوژه عكس ها بشيد يا نه خودتون هم هر از گاهي دوربين رو برمي داريد و عكاسي مي كنيد ؟ چقدر عكاسي به لحاظ شور و شوق هنري شما رو ارضاء مي كنه؟ تا به حال چقدر عكس گرفته ايد؟با چه نوع دوربيني؟ آيا تا به حال به نحوه عكاسي نمودن خود دقت كرده ايد؟!!!! شايد اين سوال درذهن شما نيز نقش بسته باشد كه چطور ميشه از يك سوژه نه چندان جالب و حتي تكراري ،بهترين عكس رو گرفت .

در اينجاست كه بايد بدانیم برای گرفتن بهترین عکس ها چگونه بايد دوربین ها را در دست بگیریم. قبل از این که شروع به گرفتن عکس بکنید باید یک سری قوانین را درباره عکاسی بدانید. اگرچه از قدیم گفته‌اند، قانون هنر، بی‌قانونی است اما درزير به پيش پا افتاده ترين مسئله، يعني نحوه قرار گيري دوربين در دست عكاس كه در عين حال بسيار حائز اهميت است ، در عكاسي اشاره اي كوتاه شده است.

با خواندن راهنمای مختصر زیر به دو هدف دست پیدا می کنید. اول اینکه با راحتی بیشتری در شرایط مختلف عکس می گیرید. دوم اینکه مشاهده خواهید کرد که هنگامی که دسترسی به سه پایه ندارید، عکس های کمتری به علت لرزش دوربین تار و مات شده اند.

عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

به بیان دیگر شما عکس های بهتری خواهید گرفت. در این راهنما از دوربین نیکون D100 استفاده شده است که دوربینی حجیم است ولی نکات گفته شده برای دوربین های SLR و شبه SLR کوچکتر و حتي دوربين هاي ديجيتال اگر قصد داريد عكاسي حرفه اي شويد، نیز قابل استفاده است.اما درابتدا به شرح مختصري از تاريخچه عكاسي مي پردازيم ، سپس با دوربين پرنده آشنا خواهيم شد ، آموزش نحوه صحيح قرارگيري دوربين در دست را دنبال خواهيم نمود.

درانتها نيز به معرفي سايت هايي مفيد درعكاسي پرداخته شده و نيز از شما خواننده گرامي دعوت به عمل آمده است تا از نمايشگاههاي عكسي كه اكنون در شهر تهران درحال برگزاري است ديدن فرماييد.

تاريخچه عكاسي:
عكاسي در اروپا متولد شد و در آمريكا به تكامل رسيد . اساس ساختمان دوربين عكاسي اتاقك تاريك است. در ابتدا دوربين به صورت جعبه اي بود كه روي يكي از سطوح آن روزنه اي ريز ايجاد مي شد. نور از روزنه عبور مي كرد و تصويري نسبتا واضح ولي وارونه روي سطح مقابل تشكيل مي شد.

عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي
عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

نخستين بار چهار قرن پيش از ميلاد ، ارسطو با مشاهده تصوير خورشيد در مدت كسوف به آن اشاره نمود. در قرن 11 حسن ابن هيثم دانشمند مسلمان ، اتاقك تاريك را براي رصد ستاره ها به كار مي برد. اين وسيله طي جنگهاي صليبي به اروپا راه يافت لئوناردو داوينچي ضمن شرح خواص اتاقك تاريك آن را كامرا ابسكورا نامگذاري كرد و روزنه ريز آن راپين … ناميد.نقاشان نيز صفحه اي را روي سطح مقابل روزنه نصب كرده تصويري كه بر روي آن شكل گرفته بود ترسيم مي كردند. آن تصوير بسيار واقعي و از پرسپكتيو صحيحي برخوردار بود.

در سال 1882(( ژوزف نيسفور ني ئپس)) افسر بازنشسته ارتش فرانسه ، اولين عكس دنيا را به ثبت رساند. درايران نيزنخستين دستگاه عكاسي كه به ايران آمد به ناصرالدين شاه تعلق داشت او به عكاسي علاقه داشت و عكسهاي بسياري از خود، زنان حرامسرا، سفرها و خاندانش تهيه كرد.همان طور كه در سطور بالا اشاره شد دوربین های اولیه ای که ساخته شده بود بر اساس اتاق تاریک عمل می کردند.

یعنی یه عدد جعبه مقوائی را داخل و خارج آن را رنگ سیاه می زدند و یک سوراخ در یک طرف آن ایجاد می کردند و یک عدسی ساده در آن قرار می دانند و در سمت مقابل آن مواد حساس به نور (اگر اشتباه نکم نیترات نقره یکی از آن مواد است) قرار می دانند.اینطوری یک دوربین ساده درست می کردند .حسابی هم با هاش کیف می کردند.

عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي
عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

حالا كه بحث به اينجا رسيد شايد مشتاق باشيد اولین عکس تاریخ عکاسي جهان را ببینید. ولی کم کم بشر پیشرفت کرد و دوربین ها جدید تر شدند.

دوربين ها متنوع شدند و با كارايي هاي گوناگون وارد بازار گشتند. اگر چه دوربين ها ي ديجيتال امروز كاربرد گسترده اي دارند و گرايش به استفاده از دوربين هاي آنالوگ رو به زوال رفته است،

اما هنوز هم در اقصي نقاط ايران اين دوربين ها توسط عكاسان حرفه اي و آماتور ،مورد استفاده مي باشند.

 

درادامه ضمن معرفي انواع دوربين هاي عكاسي، از آن جهت كه در زمان استفاده از هر دو نوع دوربين هاي آنالوگ و ديجيتال اصول يكساني وجود دارد كه مي تواند درهر دوشيوه مورد استفاده قرار گيرد و به انتقال پيام به شيوه مناسب تري كمك نمايد از يك اصل مقدماتي( شيوه صحيح قرار گرفتن دوربين در دست) آغاز نموده و در مطالب آتي ، اطلاعات گوناگوني را در زمينه عكاسي به ويژه با محوريت آموزش ارائه خواهم نمود.

همانطور كه اشاره شد امروز شاهد وجود هزاران نوع دوربين در بازار مي باشيم براي مثال شايد نام دوربين پرنده را شنيده باشيد.

عكس گرفتن و تاريخچه عكاسي

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.