آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش اول

تصاویر اجسام بی جان (Still Life) ممکن است شبیه به نقاشی های کلاسیک به نظر برسد، اما در واقع سبکی خلاقانه از عکاسی است. در این روش لازم نیست سوژه های جان دار یا واقعی را به نمایش گذاشت، بنابراین می توان کنترل کاملی بر ترکیب بندی داشت. عکاسی از چیدمان معمولی اجسام بی جان را تمرین کرده یا سبک مدرن آن مانند مواردی با رنگ یا بافت مشابه را امتحان کنید. عکاسی از اجسام بی جان نوعی عکاسی از محصول نیست، بلکه تصویری از یک هنری بیانی است، بنابراین روش های مختلف را تجربه کرده تا سبک منحصر به فرد خود را بیابید.

روش 1 از 4

موضوع اصلی

1. برای عکاسی از اجسام بی جان کلاسیک از غذا استفاده کنید

عکاسی از اشیا بی جان

عکاسی از غذا (مانند میوه، سبزیجات و نوشیدنی) در بین هنرمندان از محبوبیت خاصی برخوردار است. مواد غذایی رنگ، بافت و اندازه های مختلفی دارند و می توان آن ها را برش داد، کامل گذاشت یا به بهترین شکل تزئین کرد. در صورت تمایل می توانید از غذاهای پلاستیکی نیز استفاده کنید.

– برای مشاهده نمونه های عالی از ترکیب بندی های غذا، نقاشی اجسام بی جان کلاسیک را بررسی کنید. در ساده ترین حالت در پس زمینه تصاویر کلاسیک یک کوزه مشاهده می کنید که میوه های تازه در اطراف آن پخش شده است.

– عکاسی از مواد غذایی خسته کننده نیست، برای برجسته کردن رنگ میوه می توانید آن را به صورت شکیل چیده و در زمینه ای سفید قرار دهید.

2. مواردی با رنگ یا بافت متناسب با اجسام بی جان مدرن انتخاب کنید

عکاسی از اشیا بی جان

عکاسی از اشیا بی جان

وسایلی که انتخاب می کنید حتما نباید با هم جور باشند. لازم نیست از یک گلدان گل و کتاب روی میز عکس بگیرید، شما می توانید اشیائی با رنگ، سبک یا بافت مشابه جمع آوری کنید. برای نمونه قطعات فلزی درهم تنیده، ظروف شیشه ای شفاف یا مواد طبیعی مناسب این کار هستند.

– به خاطر داشته باشید که برای انتخاب سوژه های عکاسی از اجسام بی جان، هیچ قانونی وجود ندارد! سعی کنید به جای اشیاء با رنگ یا بافت مشابه، از اشیاء با سبک متضاد عکس بگیرید.

3. اشیاء تصادفی که دارای چیدمان جذاب هستند را جمع آوری کنید

عکاسی از اشیا بی جان

مهارت خود را برای ثبت تصاویر مواردی که در زندگی واقعی پیدا می کنید، به چالش بکشید. شما می توانید از سوژه های تصادفی (مانند لانه ای که از بالای درخت در پیاده رو افتاده است) با چیدمان های مختلف عکس بگیرید.

– برای نمونه ابزارها، صدف ها یا دکمه ها را به صورت هندسی بچینید، تا یک ترکیب منحصر به فرد ارائه دهید.

عکاسی از اشیا بی جان

4. از اشیا برای ایجاد کلمات بر روی سوژه استفاده کنید

عکاسی از اشیا بی جان

یک تصویر می تواند یک داستان را تعریف کند، اما شما می توانید با تبدیل اشیا به حروف، جذابیت و جزئیات را به اجسام بی جان خود بیفزایید. حروف را با سیم، گل، دکمه یا حتی کلوچه شکل دهید. از الفبای دلخواه خود برای نوشتن کلمات بر روی سطح سوژه استفاده کرده و سپس از زاویه بالا عکس بگیرید تا بیننده متوجه کلمات شود.

– اگر نمی خواهید از اشیاء حروف بسازید، یک شابلون بر روی سطح سوژه قرار دهید. سپس چیزی روان روی آن بپاشید و شابلون را بردارید تا کلمات مشخص شود. پودر قند، پودر قهوه یا اکلیل برای این کار عالی هستند.

5. اشیایی را پیدا کنید که در کنار هم موضوع داستان را بیان کنند

عکاسی از اشیا بی جان

به جای چیدن وسایل بر اساس بافت، اندازه یا طرح به این فکر کنید که می خواهید چه نوع صحنه یا داستانی را خلق کنید، پس به دنبال اشیایی باشید که آن را نشان دهد. برای نمونه از اجسام بی جان روی میز نویسنده یا داخل گلخانه باغبان عکاسی کنید.

– پس زمینه بخشی از داستان است، شما می توانید با استفاده از رنگ های خنثی آن را ساده نگه دارید.

عکاسی از اشیا بی جان

روش 2 از 4

ترکیب بندی

1. پس زمینه ساده ای را انتخاب کنید که حواس مخاطب را از موضوع اصلی منحرف نکند

عکاسی از اشیا بی جان

در بیشتر عکاسی های اجسام بی جان، یک زمینه سفید یا سیاه ساده عالی عمل خواهد کرد. زمینه را با یک پارچه سفید ساده بپوشانید یا یک تخته پوستر بزرگ مشکی را پشت سوژه خود قرار دهید. اگر سبک واضح، روشن و ساده می خواهید از رنگ سفید استفاده کرده، یا برای داشتن یک صحنه تاریک و گرفته از رنگ سیاه استفاده کنید.

– برای نمونه، رنگ سیاه پس زمینه ای عالی برای نوشیدنی های لوکس یا ویترین های مجلل میوه و گل است. از رنگ سفید برای عکاسی از اشیاء واضح یا مدرن مانند ظروف شیشه ای استفاده می شود.

– زمینه های مختلف را امتحان کنید. هیچ قانونی برای عکاسی وجود ندارد، ممکن است یک زمینه با طرح رنگارنگ و روشن سوژه شما را جذاب تر کند. در صورتی از زمینه دلخواه تان استفاده کنید، که توجه بیننده را از سوژه اصلی پرت نکند.

آتلیه نوزاد در شرق تهران

2. تا زمانی که به تنظیمات یا گروه بندی مطلوب خود نرسیدید، دست از طراحی چیدمان برندارید

عکاسی از اشیا بی جان

بعضی از افراد دوست دارند وسایل صحنه را روی میز بچینند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند ابتدا ایده های خود را به تصویر بکشند. طراحی قبلی می تواند به شما کمک کند تا نتیجه نهایی را تصور کنید. چیدمان های مختلف را امتحان کنید:

– گلدان گل با بشقاب میوه

– قوری یا قهوه جوش روی پارچه

– جواهرات با روسری و شیشه عطر

– کتاب، ساعت و شمع

عکاسی از اشیا بی جان

3. برای عکاسی از اجسام بی جان سنتی، از زاویه هم سطح استفاده کنید

عکاسی از اشیا بی جان

احتمالا بیشتر تصاویر اجسام بی جانی که تا به حال دیده اید روی یک میز بوده و عکس از زاویه کنار گرفته شده است. زاویه سطح چشم باعث می شود تصویر به نقاشی کلاسیک شبیه شود، این نما برای تمرین سبک کلاسیک عالی است.

– عکاسی در زوایای مختلف را امتحان کنید.

– زاویه هم سطح فقط یک نقطه شروع است. دوربین خود را کمی بالا ببرید یا از زیر سطح عکس بگیرید تا زاویه دید مختلفی داشته باشید.

4. بالاتر از سوژه خود بایستید و از بالا عکاسی کنید تا دورنمای آن را ثبت کنید

عکاسی از اشیا بی جان

وسایل خود را روی یک سطح صاف بچینید و بالای آن بایستید. می توانید با اجسام یک الگو یا طرح قابل تشخیص ایجاد کنید، برای نمونه گل ها را صاف روی میز بگذارید و گلبرگ ها را پراکنده کنید. به این ترتیب وقتی از زاویه بالا عکس می گیرید، یک تصویر 2 بعدی خواهید داشت.

– این یک تمرین سرگرم کننده است که باید با وسایل کوچک انجام شود. خرده ریزها، سنگ ها، صدف ها یا مهره ها را روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس آن ها را به صورت یک طرح درآورید و از بالا عکس بگیرید.

آتلیه نوزاد در تهرانپارس

5. قوانین خود را تنظیم کنید تا تصویری کاملا بی نظیر از اجسام بی جان ایجاد کنید

عکاسی از اشیا بی جان

عکاسی از اشیا بی جان

قوانین بسیار و مفیدی برای انتخاب سوژه ها و چیدن آن ها وجود دارد، اما اجازه ندهید این دستورالعمل ها مانع کار شما شوند. در زندگی روزمره به دنبال الهام باشید و ایده های خلاقانه را امتحان کنید.

– هر کجا که می روید دوربین را همراه خود ببرید. شما هرگز نمی دانید چه لحظاتی برای عکاسی از اجسام بی جان خارق العاده می شوند.

آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش دوم

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] آموزش عکاسی از اشیا بی جان – بخش اول […]

نظرات بسته شده است.