چطور می توان سنسور دوربین را تمیز کرد؟

پیش از این در مقاله ای جداگانه درباره این موضوع که چرا سنسورها آلوده می شوند و این آلودگی چه میزان می تواند در عکاسی دردسر ساز باشد، صحبت کردیم. در این مقاله درباره ی روش تمیز کردن ایمن سنسور دوربین صحبت می کنیم.

تمیز کردن سنسور دوربین عکاسی

چطور سنسور را تمیز کنیم؟

اولین راه حل ساده این است که از منوی دوربین عکاسی وارد بخش تنظیمات شده، سپس گزینه ی clean image sensor را فعال کنید. سپس بهتر است تا از یک کاغذ سفید عکس بگیرید تا متوجه شوید که آیا سنسور هنوز کثیف است یا خیر. بهتر است پیش از آنکه عکس بگیرید، دوربین را تکان دهید تا اگر ذرات غبار در دوربین مانده اند، دوباره به سنسور برگردند.

روش تمیز کردن سنسور دوربین
روش تمیز کردن سنسور دوربین

اگر روی عکس لکه هایی را مشاهده کردید، یعنی هنوز سنسور کثیف است. البته اگر قصد داشته باشید که سنسور دوربین خود را کامل تمیز کنید، هیچ روشی بهتر از تمیز کردن دستی نیست.

روش تمیز کردن سنسور دوربین

اشتباهات در تمیز کردن سنسور دوربین

برخی از اشتباهاتی که در حین پاک کردن سنسور رخ می دهد، سبب می شود تا کار شما در انتها بی فایده بماند.

1. شایع ترین اشتباهی که افراد تازه کار انجام می دهند این است که سنسور دوربین را در محیط باز یا محیطی که گرد و غبار دارد، تمیز می کنند.

خوب این کار فایده ای ندارد، شما به نظرتان سنسور را تمیز کرده اید اما پس از اتمام کار باز هم می بینید که سنسور دوربین کثیف است! تعمیرکاران حرفه ای دوربین اتاقک هایی را برای این کار دارند که به طور مدام با دستگاه های مکنده هوا، تمیز نگه داشته می شود تا هیچ گونه غباری هنگام کار روی سنسور ننشیند.

روش تمیز کردن سنسور دوربین
روش تمیز کردن سنسور دوربین

2. اشتباه دیگر، تمیز کردن دوربین در هوای مرطوب است، وقتی شما سنسور را تمیز کنید قطرات ریز رطوبت روی سنسور می نشیند و آن را لک می کند.

3. تمیز کردن سنسور با بخار دهان نیز یکی از همین اشتباهات به شمار می آید.

4. استفاده از قلموها و برس های زبر و سخت می تواند سنسور دوربین را خدشه دار کند. همچنین ممکن است براش هایی را به کار بگیرید که قبلا برای کار دیگری از آن استفاده کردید.

روش تمیز کردن سنسور دوربین

روش صحیح تمیز کردن سنسور چیست؟

بهترین کار این است که از دمنده های حبابی تمیز کننده استفاده کنید، این مکنده ها، گرد و غبار را به سادگی از سطح سنسور شما بیرون می کشند. دمنده را 2 یا 3 بار فشار دهید تا ذرات از سطح سنسور بیرون بیاید.

روش تمیز کردن سنسور دوربین

دومین کار استفاده از برس های نرم و لطیف است که فقط برای تمیز کردن سنسور از آن استفاده کنید.

اگر سنسور شما چرب شده بود نیازمند محلول های تمیز کننده هستید که می توانید از فروشگاه های تجهیزات عکاسی آن را خریداری کنید.

چنانچه پس از تمیز کردن سنسور هنوز هم احساس کردید که سنسور کثیف است بهتر است تا دوربین خود را نزد متخصصان عکاسی ببرید و از هرگونه اقدام دیگر خودداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر

نظرات بسته شده است.