ویرایش تصاویر در فتوشاپ برای افراد مبتدی

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

شما به عنوان یک عکاس، برای ارائه ی بهتر هنر خود، باید تمام مراحل عکاسی را به درستی انجام دهید. با وجود تلاش زیاد برای یادگیری تمام اصول اولیه ی عکاسی، آزمودن تمام ترفندهای ترکیبی و تکنیک های نورپردازی و تسلط یافتن بر دوربین، ممکن است تصویر گرفته شده، مورد دلخواه شما نبوده و به اندازه ی تصاویری که عکاسان مجرب تر می گیرند، خیره کننده نباشد.

در این حالت، برای تکمیل کار خود، نیاز است با استفاده از نرم افزار فتوشاپ ویرایش های لازم را بر روی تصویر مورد نظر خود انجام دهید.

ویرایش تصاویر گرفته شده، بخش جدایی ناپذیر عکاسی دیجیتالی است. حتی زمانی که تصویر گرفته شده از هر جهت بی نقص باشد، همیشه اندکی کار ویرایشی می تواند نتیجه ی کار را بهتر کند.

چگونگی ویرایش تصاویر با استفاده از نرم افزار فتوشاپ

تعداد زیادی از نرم افزارها به منظور ویرایش تصاویر به وجود آمده اند، اما بیشتر عکاسان ترجیح می دهند برای این کار، از برنامه ی Adobe Photoshop استفاده کنند. این برنامه، یک ابزار قدرتمند و در عین حال ملموس است که می تواند به شما کمک کند تا بهترین ویرایش را بر روی تصویر خود انجام دهید؛ بنابراین، اگر علاقه ی زیادی به حرفه ی عکاسی دارید، یادگیری چگونگی ویرایش تصاویر با نرم افزار فتوشاپ، ضروری است.

در ادامه چند مرحله ی اصلی در ویرایش تصاویر را بیان می کنیم:

1. برش (crop) تصاویر

گاهی، یک برش ساده، می تواند تفاوت زیادی را در تصویر به وجود آورد. در بین تمام ترفندهای ویرایش تصاویر، برش اولیه، راحت ترین ترفندی است که می تواند ساختار تصویر را به طور شگفت آوری تغییر دهد. با استفاده از این ترفند، می توان عناصر غیر ضروری را حذف کرده و موضوع اصلی تصویر را در مرکز توجه قرار داد.

به مثال زیر توجه کنید:

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

ممکن است تصویر بالا بسیار عالی به نظر رسیده و احساس شود که نیازی به انجام هیچ گونه ویرایش ندارد. با این حال، با استفاده از یک برش مختصر بر روی صورت مدل و حذف قسمتی از پس زمینه، می توانید ساختار تصویر را بهبود بخشیده و ویژگی های جالب تر تصویر مانند کک و مک صورت مدل و چشمان آبی روشن او را برجسته تر کنید.

مراحل استفاده از ابزار برش در فتوشاپ:

• از جعبه ی ابزار، ابزار برش را انتخاب کنید.

• با کلیک بر روی منوی کشویی (در نزدیکی گوشه ی بالا، سمت راست) و انتخاب هر کدام از گزینه های Unconstrained، Original Ratio یا دیگر گزینه های پیش فرض، می توانید نسبت طول به عرض تصویر برش خورده را تعیین کنید (با انتخاب گزینه ی Unconstrained، در هنگام برش تصاویر، هیچ محدودیتی برای نسبت طول به عرض تصویر حاصل وجود نخواهد داشت و با انتخاب گزینه ی Original Ratio، نسبت طول به عرض تصویر حاصل با نسبت طول به عرض تصویر اصلی یکی خواهد بود). همچنین می توانید ابعاد دلخواه خود را در داخل فیلدهای متنی، وارد کنید.

• گوشه ها یا لبه های تصویر را با استفاده از موس بکشید تا قسمت مورد نظر شما برای برش انتخاب شود.

• با فشردن دکمه ی Enter یا کلیک بر روی آیکون چک در قسمت ، تصویر از قسمت انتخابی برش زده می شود.

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

برش تصویر، مرحله ی بسیار ساده و به ظاهر بی اهمیتی در فرآیند ویرایش تصویر است، اما باعث تفاوت بسیار چشم گیری در بهبود ساختار تصویر می شود. در صورتی که از چگونگی برش یک تصویر خاص مطمئن نیستید، بهتر است برش های مختلفی را بر روی تصویر ایجاد کنید و حالتی را که جذابیت بیشتری به تصویر می دهد، برای برش نهایی انتخاب کنید.

2. اصلاح نورپردازی

با وجود تلاش زیاد شما، ممکن است هنوز قادر به اجرای درست نورپردازی در زمان عکاسی نباشید. خوشبختانه، با استفاده از ابزارهای ویرایش تصویر می توانید نورپردازی تصویر را به راحتی اصلاح کنید.

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

در تصویر بالا، نورپردازی زیادی در هنگام عکاسی انجام گرفته و باعث شده است تا ویژگی ها و رنگ پوست مدل، از بین برود. با استفاده از مجموعه ابزار Adjustments فتوشاپ، می توانید نوردهی تصویر را اصلاح کرده و جزئیات بیشتری را در تصویر به وجود آورید.

با کلیک بر روی گزینه ی Image (در نوار منو) و انتخاب Adjustments از منوی کشویی، می توانید به ابزارهای زیر دسترسی داشته باشید:

• Brightness/Contrast

• Levels

• Curves

• Exposure

• Shadows/Highlights

• HDR Toning

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

استفاده از ابزارهای Brightness/Contrast، Exposure و Shadows/Highlights بسیار ساده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای تنظیم هر کدام از این گزینه ها، لغزنده های مربوطه را به سمت راست یا چپ حرکت دهید. با این حال، برای انجام ویرایش های پیشرفته تر در فتوشاپ، باید چگونگی خواندن از هیسترگرام (نموداری که گستره ی رنگی تصویری را که در حال ویرایش آن هستید، نشان می دهد) را یاد بگیرید.

یادگیری چگونگی خواندن هیستوگرام، باعث خواهد شد تا بتوانید تنظیمات دقیق تری را به خصوص با ابزارهای HDR Toning، Curves و Levels، که ابزار های تنظیم نورپردازی مورد استفاده توسط عکاسان حرفه ای هستند، انجام دهید. تنظیم Levels و داشتن Contrast (کنتراست) و Brightness (روشنایی) مناسب در تصویر، می تواند جزئیات خاص در سوژه عکاسی را برجسته کرده و وضوح و عمق بیشتری به آن ببخشد.

3. تنظیم رنگ

در صورتی که تعادل رنگ سفید را در دوربین خود تنظیم کرده باشید، نیازی به هیچ گونه تصحیح رنگ در تصاویر گرفته شده، وجود نخواهد داشت. تنظیم نادرست تعادل رنگ سفید، باعث ایجاد سایه های رنگی ناخواسته شده و می تواند بر روی شدت رنگ های تصویر و کنتراست آن تاثیر زیادی داشته باشند.

ویرایش تصاویر در فتوشاپ

فرض کنید که تصویر شما سایه ی کم رنگ آبی دارد. اگر شما این عکس را دوست داشته باشید، می توانید به همان شکل نگه دارید؛ اما اگر بخواهید که تصویر شما رنگ های دقیق تری را داشته باشد، ابزارهای فتوشاپ می توانند به شما کمک کنند تا سایه آبی رنگ را حذف کنید. ساده ترین ابزار برای این کار، ابزار Color Balance است که با استفاده از آن می توانید رنگ های نقاط تیره (shadows)، نقاط روشن (highlights) و نقاط سایه روشن (midtones) را تنظیم کنید. ابزار دیگری که برای تنظیم رنگ در فتوشاپ وجود دارد، Selective Color است که به شما این امکان را می دهد تا رنگ خاصی را در تصویر انتخاب کرده و فقط آن رنگ انتخابی را تغییر دهید، برای مثال، اگر پوست مدل شما بیش از حد زرد یا قرمز به نظر برسد، با استفاده از ابزار Selective Color می توانید بدون اینکه روی رنگ های دیگر تاثیر بگذارید، فقط رنگ پوست مدل را تنظیم کنید.

همواره به یاد داشته باشید که یک لایه ی تنظیم Photo Filter ایجاد کنید تا ضمن حفظ لایه ی اصلی، رنگ تصویر خود را تغییر دهید. برای این منظور، تصویر مورد نظر خود را در فتوشاپ باز کرده و پس از کلیک بر روی آیکون Adjustment Layer در پنل Layers، لایه ی Photo Filter دلخواه خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید با دنبال کردن مسیر Image>Adjustments>Photo Filter ، بر روی تصویر خود فیلتر اعمال کنید تا پوشش لایه ای را فقط برای ویرایش قسمتی از تصویر ایجاد کند و تصویر اصلی را از تغییرات دایمی در امان نگه دارد.

نحوه استفاده از ابزارها در نرم افزار فتوشاپ

کدام نرم افزار ویرایش تصویر برای شما مناسب است؟

چطور می توان سنسور دوربین را تمیز کرد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] میانبر، تنها تعداد کمی از کلیدهای میانبری است که در نرم افزار فتوشاپ مورد استفاده قرار می گیرند. با افزایش استفاده از این […]

نظرات بسته شده است.